آیا خط 7 مترو تهران راه اندازی می شود؟

تحریریه معماری آرل
 طبق وعده ای که مازیار حسینی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران داد، در هفته پیش رو باید منتظر افتتاح 7 ایستگاه از خط 7 مترو تهران باشیم. خط 7 مترو تهران دارای 25 ایستگاه است که مقرر شده 18 ایستگاه آن تا پایان سال و 7 مورد نیز همزمان در هفته پیش رو به بهره برداری برسند. این خط عمیق ترین خط مترو تهران است که ورزشگاه تختی در شرق تهران را به منطقه سعادت آباد در شمال تهران متصل می کند و در مسیر خود با تمامی خطوط مترو ایستگاه تقاطعی دارد.
مازیار حسینی در این ارتباط گفت: حدود 22 کیلومتر از خط 7، با هفت ایستگاه در هفته آتي به بهره برداری می رسد. ایستگاه میدان صنعت،ایستگاه پل نصر،ایستگاه شهید نواب صفوی، ایستگاه های کمیل و بریانک،ایستگاه ميدان محمدیه و در نهایت ایستگاه شهید محلاتی یا بسیج هفت ایستگاهی است که همزمان بهره برداری می شود. سایر ایستگاه های خط 7 آماده است اما منتظر نصب پله برقی هستیم و صبر می کنیم تا این ایستگاه ها را به طور کامل به بهره برداری برسانیم. از آنجايي كه خط 7، از زیر تمامی 5 خط دیگر متروي تهران عبور مي كند، یکی از عمیق ترین خطوط مترو شهر تهران است. خط 7 با تمامی خطوط مترو شهر تهران ایستگاه تقاطعی دارد و به صورت (L) شکل طراحی شده است. خط 7 متروي تهران از ورزشگاه تختی در شرق تهران شروع می شود و تا بزرگراه نواب ادامه دارد و از آنجا با یک حرکت شمال سويي که به خود می گیرد تا سعادت آباد امتداد می یابد.
وی تاکید کرد: ما براي ساخت خط7، مجبور بوديم از یکی از سخت ترین لایه های زمین شناسی و ژئومورفولوژی شهر تهران عبور کنیم و اين كار را سخت مي كرد. بالا بودن سطح آب های زیر زمینی و فرسودگی ساختمان هایی که در قدیمی ترین مناطق شهر تهران وجود داشت، مشکلاتي را پیش روی ساخت این خط قرار مي داد. در یکی از حفاری هایی که در این مسیر انجام می دادیم، اسکلت فردی پیدا شد که بعدا مشخص شد مربوط به 7 هزار سال پیش بوده و این نشان می داد که قدمت مناطقی که در طول مسیر این خط وجود داشت، چقدر زیاد است.
به گفته حسینس، تمامی 18 ایستگاه باقي مانده تا پایان سال به بهره برداری می رسند.

هشدار در خصوص سرفاصله حرکت قطارها

اما هر زمان که خط یا ایستگاه جدید از مترو تهران به بهره برداری می رسد، مشکل بزرگی به نام کمبود واگن خودنمایی می کند. زمانی که خط 3 مترو راه اندازی شد همگان مشاهده کردند که سر فاصله حرکت قطارها به بیش از 30 دقیقه رسیده بود و مردم با چه سختی سوار قطارها می شدند. همین مشکل هنگام راه اندازی خط 4 نیز وجود داشت و هنوز نیز در این 2 خط سرفاصله حرکت قطارها نسبت به خط 1 و 2 بیشتر است.
در این زمینه ابوالفضل قناعتی، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران گفت: براساس برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران، خطوط 6 و 7 مترو باید مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و در تابلوهای سطح شهر نیز خردادماه زمان افتتاح این خطوط اعلام شده است.  سال قبل، از دولت درباره واگذاری یک‌هزار واگن به متروی تهران هماهنگی‌هایی صورت گرفت و نیز این اقدام تاکنون انجام نشده است. در صورتی که این واگن‌ها به خطوط 6 و 7 مترو اضافه نشود، همچنان مشکلاتی همانند خط 3 را خواهیم داشت که در فاصله ورود قطار، یک ربع تا نیم ساعت خواهد بود. باید همه ما به قانون احترام بگذاریم و به تعهدات خود عمل کنیم.دولت موظف است 50 درصد از هزینه‌های مترو و اتوبوس را بپردازد، ولی این اقدام در چند سال گذشته اتفاق نیفتاده است. امیدواریم دولت هم‌زمان با افتتاح خط 7 مترو، یک‌هزار واگن متعهد شده را به ناوگان ریلی شهر تهران اضافه کند.


تحریریه معماری آرل
منابع: titreshahr
arel

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6264.html