ساخت برج جهان کودک با چه مجوزی؟

تحریریه معماری آرل
برجی در چهارراه جهان کودک، یکی از غده های ترافیکی تهران در حال ساخت است که هم نمای تمام شیشه ای دارد و هم ترافیک این چهارراه را چند برابر می کند.
به گزارش تیترشهر: موضوع بلندمرتبه سازی در تهران مدتهاست که سبب اختلاف میان مسئولان است، تا جایی که در مناظره اول انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، اسحاق جهانگیری شهردار تهران را شهردار سازه خواند و عنوان کرد که قالیباف تنها دستاوردش صدور مجوز ساخت برج است.
در مقابل قالیباف نیز تقصیر را بر گردن شورای عالی معماری و شهرسازی انداخت و خطاب به جهانگیری گفت که دوستان 4 درصدی شما مجوز را صادر می کنند. در انتها نیز مشخص نشد که برج های بلند تهران چگونه مجوز ساخت در مکان هایی را می گیرند که ظرفیت ساخت برج ندارد. مطابق آمار 75 درصد برج های ساخته شده از سال 85 در تهران، در کوچه های 6 تا 12 متری ساخته شده است. این یعنی 275 برج از 370 برج تهران در این کوچه ها ساخته شده است. از 95 برج دیگر نیز بسیاری از آنها مجوز ساخت در مکان های پرتردد و به عبارتی غده های ترافیکی را گرفته اند. یکی از همین برج های در حال ساخت را می توان برج جهان کودک واقه در تقاطع حقانی – آفریقا عنوان کرد. برجی که تا اینجای کار 19 طبقه از بلندترین ساختمان کنارش بیشتر دارد و با سازه ای فلزی در حال ساخت است.
در جستجوهای اینترنتی نشانی از مالک این پروژه دیده نمی شود و تنها یکی از مجریان پروژه در وب سایت خود نوشته است: «پروژه کم نظیر برج اداری آسیا آرمانی انصار در یکی از بهترین نقاط شهر تهران (ضلع جنوب شرقی چهار راه جهان کودک) در حال ساخت می باشد و روند پیشرفت آن با سرعت بسیار زیادی در حال انجام می باشد. این پروژه یکی از مرتفع ترین سازه های شهر تهران خواهد بود که به صورت کاملاً لوکس حال ساخت می باشد.
در جستجوهای اینترنتی نشانی از مالک این پروژه دیده نمی شود و تنها یکی از مجریان پروژه در وب سایت خود نوشته است: «پروژه کم نظیر برج اداری آسیا آرمانی انصار در یکی از بهترین نقاط شهر تهران (ضلع جنوب شرقی چهار راه جهان کودک) در حال ساخت می باشد و روند پیشرفت آن با سرعت بسیار زیادی در حال انجام می باشد. این پروژه یکی از مرتفع ترین سازه های شهر تهران خواهد بود که به صورت کاملاً لوکس حال ساخت می باشد.

جهان کودک پشت چراغ قرمز
از شرق که به سمت میدان ونک حرکت می کنیم، باید از چهار راهی بگذریم که ما را چند ساعتی در جهان کودک متوقف می کند.چهارراه جهان کودک از آن دسته چهار راه هایی است که هرگز نباید از آن عبور کنید. یعنی سعی کنید تا جاییکه ممکن است مسیرهای جایگزین برای آن انتخاب کنید.اما اگر از شرق به سمت ونک می روید، راهی جز عبور از جهان کودک ندارید. چهار راه جهان کودک در انتهای بزرگراه حقانی قرار گرفته و راه ورود به میدان ونک به شمار می رود. چراق قرمز های معروف چهارراه جهان کودک هر خودرو را حداقل نیم ساعت پشت خود نگه می دارد و اگر خیلی خوش شانس باشید و در پیک ترافیک به جهان کودک نرسیده باشید، میتوانید بین 5 تا 10 دقیقه ای از این چهارراه عبور کنید.
اما در ساعاتی که به نام پیک ترافیکی معروف هستند، جهان کودک قفل است و حداقل نیم ساعت زمان رانندگان را می گیرد. چراق قرمزهای طولانی و چند زمانه موجب می شود حرکت خودروها به کندی صورت بگیرد و وقتی خودرویی به انتهای حقانی می رسد، بعد از عبور از خروجی مدرس جنوب، دیگر راهی ندارد جز عبور از چهار راه. علت ترافیک نیز کاملا روشن است. این چهارراه تنها دسترسی شرق به میدان ونک است و بدتر اینکه بزرگراهی به چهارراه ختم می شود و در ادامه از عرض آن کاسته می شود. مشخص نیست روزی که بزرگراه حقانی را طراحی می کردند، مدیران شهری در حال انجام چه کاری بودند که نتوانستند ترافیک سنگین آن را پیش بینی کنند؟
آنها بزرگراهی را ساختند و برای سهولت کار، آن راه به میدانی متصل کردند که خود از غده های ترافیکی محسوب می شود. در انتهای بزرگراه نیز چراغ قرمزی طراحی شد تا بر ترافیک بزرگراه بیفزاید. متاسفانه آنها در آن زمان هیچ فکری برای تناسب میان بزرگراه و خیابان منتهی به میدان ونک نکردند. همین امر موجب می شود که عملا در پیک ترافیک، ایستگاه آتش نشانی که در تقاطع مدرس و حقانی احداث شده، از مدار خارج شود و خودروهای آن در ترافیک چند ساعته گیر بیفتند. متاسفانه بعد از ساخت این بزرگراه نیز مدیران شهری اجازه ساخت مجتمع های اداری فراوانی را در محدوده ونک و چهار راه جهان کودک صادر کردند تا هر روز و هر ساعت بر ترافیک این منطقه افزوده شود.

طراحی داخلی برج جهان کودک و بانک آینده






تحریریه معماری آرل
منبع: titreshahr
arel

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6234.html