خانه نامزدهای ریاست جمهوری ایران کجاست؟

 

تحریریه معماری آرل

بیشتر نامزدهایی که صلاحیت شان برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ تایید شد٬ در شمال شهر تهران زندگی می کنند.
حسن روحانی رئیس جمهور فعلی ایران در سرخه سمنان بزرگ شده است. او مدت هاست ساکن خانه ای در ولنجک است.
مصطفی میرسلیم٬ نامزد دیگر این انتخابات هم محله ای رئیس جمهور است. او در تهران به دنیا آمده است. آقای میرسلیم هنگام ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور گفت ولنجک دو بخش اعیان نشین و کارمندنشین دارد که نوع ساختمان هایشان با هم متفاوت است. آقای میرسلیم گفته خانه اش در مجموعه ای از زمین های ساخته شده توسط دستگاه های دولتی و در قسمت غربی ولنجک است.

ابراهیم رئیسی در منطقه نوغان مشهد متولد شده و به خاطر تولیت آستان قدس رضوی بین تهران و مشهد در رفت و آمد است.
اسحاق جهانگیری٬ در سیرجان کرمان به دنیا آمده و در حال حاضر در خیابان شیخ بهایی، محدود ونک خانه دارد.
مصطفی هاشمی طبا، اهل اصفهان است. او در خیابان شهید عراقی در تهران زندگی می کند.
محمد باقر قالیباف٬ نامزد دیگر انتخابات که به نفع ابراهیم رئیسی کنار رفت٬ اهل طرقبه مشهد است. او مدت هاست در کنار بعضی فرماندهان نظامی دیگر در شهرک شهید دقایقی در میان جنگل های لویزان زندگی می کند هرچند برخی رسانه ها هم گزارش کرده اند که برای نزدیک بودن به ساختمان شهرداری به منطقه ۱۲ نقل مکان کرده است.

خانه روسای سابق

محمود احمدی نژاد٬ رییس جمهور پیشین ایران در حال حاضر به خانه قدیمی خود در میدان ۷۲ نارمک در شرق تهران بازگشته است. او زاده گرمسار در سمنان است. به روال معمول بعد از ریاست جمهوری باید به خانه ای نقل مکان می کرد که تدابیر امنیتی ویژه دارد. آقای احمدی نژاد ترجیح داد به ساختمانی در منطقه پاستور برود که نزدیک محل زندگی دومین رییس جمهور ایران و رهبر فعلی و نخست وزیر دوران جنگ است.

محمد خاتمی٬ پنجمین رئیس جمهور ایران اهل شهر اردکان در استان یزد است. او در دوران ریاست جمهوری و بعد از آن در جماران سکونت داشته است.
اکبر هاشمی رفسنجانی متولد رفسنجان در استان کرمان بود. از سال های اول انقلاب خانه او در جماران و در همسایگی بیت آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی بوده است.
اکبر هاشمی رفسنجانی در جماران همسایه آیت الله خمینی بود
اسفند ماه ۱۳۹۰ روزنامه اعتماد در یادداشتی به نقل از محسن هاشمی رفسنجانی نوشت: "درکوچه ای که امام سکونت داشتند، در کنار حسینیه، منزلی وجود داشت که به جهت ازدحام مردم و ملاقات کنندگان امام و شلوغی و سر و صدای زیاد، ساکنان آن معذب بودند. این منزل از مالک آن خریداری شد. در شهریور سال ۱۳۶۰ در اوج فضای ناامن برای شخصیت های نظام، حضرت امام به جهت نگرانی برای سلامت پدر، از حاج احمدآقا خواستند ترتیبی داده شود که ایشان در منزل مذکور در کنار خانه امام ساکن شوند. این کار صورت گرفت و پدر به همراه خانواده در این خانه مستقر شدند که تاکنون این سکونت ادامه دارد."
محسن هاشمی گفته که با تصویب هیئت وزیران قرار است این خانه به موزه تبدیل شود.

آیت الله علی خامنه ای سومین رئیس جمهور و دومین رهبر جمهوری اسلامی در شهر مشهد به دنیا آمد. او در تهران مدتی در خیابان ایران و سپس در خیابان پاستور سکونت داشت. علی اکبر ناطق نوری در کتاب خاطرات خود نوشته است: "در زمان انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری این مسئله مطرح بود که ایشان کجا مستقر شوند. پیشنهاد اول جماران بود که ایشان به احترام امام و خانواده ایشان نپذیرفتند. پیشنهاد دوم هم اردوگاه شهید باهنر آموزش و پرورش بود که رهبری گفتند می خواهم در مرکز شهر باشم و هم نمی‎ خواهم اردوگاه دانش آموزان را بگیرم. در کنار ساختمانی که رهبری مستقر بودند حسینه ای به نام امام خمینی در آنجا ساختند و بعد از آن دیدارهای رهبری در آنجا انجام می شد."
روزنامه جام جم به نقل از محسن رفیقدوست گزارش داده که محل فعلی سکونت و دفتر آیت الله خامنه ای را به قيمت ۱۲۰ ميليون تومان از خانواده نظام مافی خريداری کرده و بعدها حسينيه آیت الله خمینی را ساخته است.
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای، با انتشار روایتی از حضور رهبر جمهوری اسلامی در سرشماری نفوس ایران خبر داده و نوشت که او هنگام پر کردن فرم سرشماری مربوط به خود توسط رئیس مرکز آمار ایران، گفته است که "منزل ما سازمانی است."

میرحسین موسوی٬ آخرین نخست وزیر جمهوری اسلامی و همسرش زهرا رهنورد در سال ۱۳۶۹، یعنی یک سال پس از حذف مقام نخست وزیری از قانون اساسی، به همراه سه فرزندشان کوکب، نرگس و زهرا به خانه تازه خود در "کوچه اختر" رفتند. از بهمن ماه ۱۳۸۹ آنها در این خانه در حصر خانگی بسر می برند.
بن بست اختر که اکنون ورودی آن با در آهنی سفید رنگی مسدود شده است، در فاصله چندصد متری بیت رهبری، نهاد ریاست جمهوری و سپاه حفاظت انصارالمهدی قرار دارد که قرارگاهی است زیرمجموعه سپاه پاسداران که تیم های حفاظت شخصیت های جمهوری اسلامی را تعیین و مجهز می کند.
محمدعلی رجایی بعد از برکناری ابوالحسن بنی صدر کم تر از دو ماه رییس جمهور بود. او در قزوین به دنیا آمده بود. خانه شخصی او در خیابان مجاهدین اسلام نزدیک میدان بهارستان بود، اما در طول مدت کوتاه ریاست جمهوری در یکی از واحدهای مسکونی نهاد ریاست جمهوری ساکن شده بود. ۲۴ بهمن ۱۳۷۵ خانه شخصی او در بهارستان به عنوان اثر ملی به ثبت رسید. خانه محمدعلی رجایی در بهارستان اکنون موزه شده است.

ابوالحسن بنی صدر اولین رئیس جمهور ایران در همدان به دنیا آمد. بعد از رای مجلس به عدم کفایت سیاسی و عزل در سال ۱۳۶۰ از ایران خارج شد و از آن زمان تا کنون در پاریس اقامت داشته است.

تحریریه معماری آرل
منبع  : bbc

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6187.html