شنبه های نگاه آرل به تهران: سراسر نمای مقاومت (پانوراما)

تحریریه معماری آرل
طرح: 1391
اجرا: 1393-1395
در طراحی این پروژه از موزه ی نقاشی در ترکیه الهام گرفته شده و سال گذشته جزء یکی از موزه های برتر ایکوم (شورای بین‌المللی موزه‌ها) شناخته و از آن تقدیر به عمل آمد؛ که بدین منظور باعث جذب توریست به این مجموعه شد و ماهانه حدود 200 تا 300 توریست اروپایی از این مکان بازدید می کنند.

سراسر نمای پانوراما با مساحت 4500 متر زیربنا و با استفاده از ده ها دستگاه ویدئو پروژکتور که در بخش زیر تصویر سراسر نما قرار گرفته است امکان پخش فیلم را به صورت 360 درجه ای دارد. همچنین در این مجموعه فعالیت های متعدد هنری مرتبط با دفاع مقدس در قالب کارهای حجمی (نقش برجسته)، بازسازی بازارچه خرمشهر، ماکت عملیات الی بیت المقدس به صورت گرافیک چندوجهی، تابلوهای نقاشی مرتبط با دفاع مقدس و خرمشهر به روایت تصویرگری می باشد که جذابیت مجموعه را افزون نموده است.

این مجموعه با بهره گیری از نگاه آمیخته به هنر هنرمندان، تصاویری از مقاومت خرمشهر (لحظه ی اشغال، دفاع و آزاد سازی) را پیش روی بازدیدکنندگان قرار می دهد. معماری این موزه مشتمل بر سه بخش، تالار اصلی، گالری و فضاهای جانبی می باشد و در دوطبقه قرار گرفته است. این پروژه ، بزرگ ترین سراسرنما در نوع خود و اولین در خاورمیانه محسوب می شود . از نظر حجم ، اندازه و تاثیرگذاری منحصر به فرد بوده و با توجه به استفاده از فن آوری نوین با دیگر سراسرنما های ساخته شده در خاورمیانه قابل مقایسه نیست. این اثر جزو فضاهای مکمل موزه محسوب می شود که عملیات اجرایی آن توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران انجام شد و در هفته دفاع مقدس سال 1395 افتتاح و مورد بهره وری قرار گرفته است.

آرامش قبل از طوفان

به محض ورود به فضای اصلی، از خیابانی می گذریم که جریان عادی زندگی مردم خرمشهر را در روزهای پس از انقلاب و پیش از جنگ بازگو می کند. سینما حافظ خرمشهر، سمبوسه ها و فلافلی های معروف خوزستان، حجره خرما فروشی گلستان، اداره ها و مدارس و منازل مسکونی و ... در آرام کامل نشان داده می شوند که البت هاین آرامش در پیچ انتهای همین خیابان به پایان می رسد و دیوار زخم خورده یک خانه از خرمشهر به زبان می آید که سقف این خانه را یاری آن نیست که سرپناه اهل منزل باشد. پس از عبور از دیوار ویران شده به ناگاه تانک غول پیکری چشم در چشم بیننده می اندازد و می غرد.

تجربه ای شبیه به یک جنگ واقعی در زیر گنبد

یک نقاشی یکپارچه در یک گوی به قطر 35.5 متر، مساحت 945 مترمربع و ارتفاع 17.5 متر، وقایع خرمشهر را از زمان هجوم ارتش بعث تا لحظه آزادسازی در برابر دید بازدیدکنندگان قرار می دهد. سراسر نمای مقاومت با این تصاویر صحنه هایی از نوزده ماه رویایی رزمندگان و مردم با نیروهای اشغالگر را بهم متصل نموده و با نقاشی هایی از زمان آزاد سازی خرمشهر، حس مقاومت را در دل ها برمی انگیزد.
 

ماکت دیجیتال سه وجهی

در این بخش به سامانه پخش تصاویر سه وجهی می رسیم که سناریو عملیات پیروزمندانه بیت المقدس و حماسه فتح خرمشهر را به همراه رشادت و ایثارگری رزمندگان اسلام به تصویر می کشد.
 

قدم زدن بر خاک شلمچه

دور تا دور ساختمان کروی، بازدید کننده روی شیشه هایی راه می روند که زیرش از خاک شلمچه فرش شده و حس بسیار غریبی را تجربه خواهد کرد.
 

گالری عکس و نقاشی

حسینیه شهدا

این فضای بسیار ساده و صمیمی و البته پر از معنویت، یادآور عبادت، راز و نیاز و نیایش های شبانه رزمندگان است.

ایستگاه صلواتی

در ادامه مسیر بازدید محیطی بسیار جذاب به سبک ایستگاه های صلواتی جبهه های نبرد برای استراحتی کوتاه فراهم شده که پخش نواها و نغمه های ماندگار دوران دفاع مقدس از بلندگوهایش یادآور شور و اشتیاق و روحیه معنوی بسیار بالای آن روزهاست.

فروشگاه محصولات فرهنگی

به طبقه همکف که می رسیم یک فروشگاه محصولات فرهنگی با چیدمان بسیار زیبا و متناسب با دفاع مقدس به چشم می خورد که محصولات متنوعی از قبیل کتاب، تابلو، پلاک و ... را عرضه می کند.

آدرس: تهران، میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت 


تحریریه معماری آرل
گزارش و عکاسی: الهه کاشی، غزاله عزالدین
منبع: آرل

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6079.html