طراحی مرکز استودیو انیمیشن سازی پیکسار

تحریریه معماری آرل
استودیوی انیمیشن و فیلم سازی پیکسار یکی از محبوب ترین و مشهورترین مکان های روی زمین به شمار می رود. اولین دفتر کمپانی پیکسار در امرویل کالیفرنیا تأسیس شد. محلی که ذهن های خلاق به طراحی آثار سینمایی زیادی مشغول بودند و به نوعی ساختمان آن را میراث استیو جابز می دانستند. پس از 5 سال فعالیت در این ساختمان، درخواست جدیدی برای طراحی یک ساختمان کامل با تمام عرصه های مربوط به حوزه انیمیشن صورت گرفت. جکسون بولین سوینسکی فردی بود مجتمع مسکونی بیل گیتس در واشنگتن را طراحی کرده بود. با نظر استیو جابز و جان لَسِتر طراحی مجموعه پیکسار در سال 1999 به جکسون بولین واگذار شد. 

یکی از درخواست های جابز برای طراحی این مرکز، تعبیه دانشکده و یک حیات با گنجایش 1000 کارمند بود. طرح نهایی چند ساختمان گسترده بود که از عرصه های زیادی تشکیل شده بود. فضای داخلی دارای استودیوهای تخصصی برای ضبط صدا، مدل سازی، طراحی صحنه، ویرایش و ساخت تصاویر بصری بود. از دیگر فضاهای مهم این استودیو آتریوم و فضای گردهمایی ناخواسته بود. انتخاب اسم ناخواسته به این علت بود که کارکنان ارشد برای گذراندن زمان استراحت با هم کدام از مسئولان به این فضا مراجعه می کردند. ملاقات هر کدام از مدیران ارشد حکم جلسه ای آزاد برای اشتراک گذاری ایده های هر نفر به شمار می رفت. 

سومین ساختمان مجموعه به طور تخصصی در اختیار انیماتورها و متخصصین کار با کامپیوتر و دانشجویان رشته انیمیشن اختصاص یافته است. البته حیاط مرکزی که به بخش های اداری نزدیک است، حکم مرکزیت این مجموعه را بازی می کند که ارتباط مستقیمی با ساختمان دانشگاه دارد. این نقشه در دستور کار قرار نداشت، اما درخواست استیو جابز برای برپایی ساختمان دانشکده درون مجموعه باعث شد تا طراحان به ناچار دانشکده را درون مجموعه جای دهند. جابز معتقد بود خلاقیت و هوشمندی کمپانی پیکسار می بایست در محیطی مناسب شکل بگیرد و این خلاقیت می بایست به کارآموزان و دانشجویان کمپانی پیکسار منتقل یابد. 










تحریریه معماری آرل
منبع: officesnapshots.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6064.html