بازسازی و طراحی یست خانه در یزد

تحریریه معماری آرل
معماران مسئول: محمد خاوریان، امیر شهراد
تیم طراحی: صدف قناویز باف
سال: 1395
مساحت زمین: 800 مترمربع
مساحت ساخته شده: 1300 مترمربع
جوایز: 
- فيناليست جايزه معمار در بخش بازسازی،‌ سال 1395
- برگزیده مسابقه معماری آسیا در بخش بازسازی، 2016

این بنا یک ساختمان 10 ساله در بافت جدید شهری یزد بود که کارفرما اقدام به بازسازی آن نموده و در مرحله اتمام سفت کاری و انجام بخشی از نازک کاری نظر کارفرما را تامین نکرده و بازسازی آن در این مرحله به ما واگذار شد. در بررسی اولیه ساختمان متوجه شدیم که وضعیت چیدمان کاربری ها به شیوه ای نامناسب قرار گرفته اند و از بیرون نیز غیر یکپارچه و مانند بقیه ساختمان های بافت جدید شهری فاقد هویت است.


با توجه به قرار گیری بنا در نبش یک چهارراه و دارا بودن دو نمای غربی و شمالی به فکر یک ایده برای بهینه سازی درون و بیرون با یک روش مناسب بودیم که بتواند نیاز های اساسی همجواری ها و ارتفاع همسایه ها در نظر گرفته شود. در بررسی اولیه کارفرما یزد نکته جالبی توجه ما را جلب کرد که اصولا مردمی که امروزه در یزد زندگی می کنند روش زندگی و ذهنیت بسیار ثابتی در گذر زمان نسبت به مساله خانه داشته و دارند و این مساله ما را بر آن داشت که نیازهای امروزه یک خانوده یزدی مانند محرمیت، حیاط اندرونی و بیرونی، فضاهای عمومی و خصوصی مجزا، آشپزخانه بسته و ... را در غالب نیازهای امروزی یک خانواده دوباره چینی کنیم.


باتوجه به موقعیت قرارگیری بنا در دو جبهه غربی و شمالی و بررسی اولیه متوجه شدیم که بیشتر قسمتهای بنا با توجه به بزرگتر بودن ضلع غربی نما از ضلع غربی رو به خیابان نورگیری می کنند و یک باغچه نیز در قسمت شمالی زمین که جز ملک بود به عنوان ورودی مطرح شده بود و با توجه به درخواست کارفرما از قسمت شمالی زمین ما به فکر اضافه کردن پوسته ای به بنا شدیم که فضاهایی که بین پوسته و ساختمان به وجود می آیند به عنوان فضای باز محصور تعریف کنیم که علاوه بر اضافه شدن زمین به خانه مساله محرمیت را نیز حل کنیم و همچنین مشکل ناهماهنگی همجواری ها هم همزمان در نظر گرفته شود و با این روش در ضلع شمال معضل پنجره های رو به خیابان را تبدیل به پنجره های رو به حیاط کنیم. این پوسته در قسمت غربی امتداد داده شد و ارتفاع آنرا به اندازه ساختمان گرفتیم که در جبهه غربی نیز کار سایه اندازی را انجام داده و به علاوه فضای اقامتی در غرب را نیز به داخل کشاندیم و یک راهرو پشت آن تعریف کردیم که علاوه بر نورگیری ارتباط با حیاط اصلی را از طریق ورودی اضافه کنیم.


در قسمت درون خانه یک فضای گنبدی بلند قرار داشت که ما از آن به عنوان فیلتر برای تقسیم خانه به دو بخش شمالی و جنوبی استفاده کردیم که در قسمت شمالی فضاهای خصوصی مانند آشپزخانه و اتاق نشیمن و خوابها را قرار دادیم و در قسمت جنوبی رو به حیاط اصلی اتاق مهمان و پذیرایی را قرار دادیم.


تحریریه معماری آرل
منبع: caoi

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6052.html