طراحی باغ و ویلا سی کاج در اصفهان

تحریریه معماری آرل
معمار: شرکت معماری الشتر
موقعیت پروژه: اصفهان، ایران
معمار پروژه: حامد مرادی الشتر
متراژ پروژه: 1500 متر مربع
سال طراحی: 2016
طراحی باغ و ویلا سی کاج اصفهان، بازسازی یک پروژه مسکونی در حومه شهر اصفهان می باشد که به عنوان چشم اندازی برای اجرای پروژه های کوچک در دست طراحی قرار گرفته است. انتخاب این نام برای پروژه به این علت بوده که سی درخت کاج 30 ساله در محوطه این ساختمان وجود داشته است. مسیر ورودی از حیاط به ساختمان به بدترین شکل ممکن از زیر درختان کاج می گذشت و به همین علت درختان را در خطر نابودی قرار داده بود. گذر از کنار ریشه اکثر درختان جزء نکته های منفی ویلای سی کاج به شمار می رفته که با نگرش معمار به تغییر طرح محوطه و باغ تغییر پیدا کرده است. همراه آرل باشید تا با کانسپت طراحی باغ ویلا سی کاج بیشتر آشنا شوید.

معماری ویلا باغ سی کاج به شکلی است که ساختمان ویلا در تطابق با چشم انداز باغ دارای ابعاد و مناظر بصری بوده و خواسته کارفرما برای مهمان نوازی، برگزاری مراسم‌ و سمپوزیوم‌ها را برآورده کرده است. استراتژی اصلی طراحی ایجاد چشم اندازی زیبا برای ساختمان بوده تا طراحی محوطه و باغ بیشتر به نمایش گذاشته شود. دلیل تأکید معمار بر روی محوطه مهم جلوه دادن زیست بوم طبیعی و حفظ منابع طبیعی بوده است.

شماره 30 عدد قابل توجه و مهمی در ادبیات اساطیری فارسی به شمار می رود. از این رو عارفان و شاعران معروف ایرانی افسانه های زیادی را بر اساس این عدد نقل کرده اند. در این مورد می توان به شاعر مشهور پارسی، عطار نیشابوری اشاره کرد که در داستان سیمرغ، جلب اعتماد 30 موجود زنده بقای او را تضمین کرده اند. همانطور که در این پروژه هر یک از درخت کاج به عنوان یک موجود زنده در نظر گرفته شده اند. 

از این رو بهترین متریال ساختمانی برای پوشش سطح محوطه و باغ در نظر گرفته شده تا سیرکولاسیون مورد نظر بهترین ارتباط را بین خانه و محوطه برقرار کند. به همین دلیل مناسب ترین مسیر برای گذر از محوطه و ورود به ویلا ایجاد شده است. اسطوره سیمرغ به عنوان موجودی تجدیدپذیر و فلسفه عطار نیشابوری از داستان سیمرغ باعث شده تا این پروژه بهترین نمونه هنری را برای ادامه حیاط 30 درخت کاج این پروژه اقتباس کند.









اگر شما هم نیاز دارید ویلا باغ خلاقانه و با اصول معماری داشته باشید، می توانید از همراهی و مشاوره شرکت آرل بهرمند شوید.

شماره تماس : 02122901905
 

تحریریه معماری آرل
منبع:archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-5846.html