پنج شنبه های سینما و معماری: برترین های جلوه های ویژه اسکار 2017

تحریریه معماری آرل
جلوه های بصری فیلم های سینمایی یا سریال های تلویزیونی از مقولات پرطرفدار و مهم هنر هفتم است. امسال فیلم های مهمی در این رشته نامزد شده اند که مهم ترین آن را می توان فیلم دکتر استرنج (Doctor Strange) دانست. فیلمی که طراحی فضا و جهان چند بعدی را  در عالمی دگرگون شده به نمایش گذاشته و مرزهای طراحی فضای خیالی را ارتقاء دادهه است. به غیر از دکتر استرنج، فیلم های مهم دیگری مانند: کتاب جنگل (the jungle book)، کوبو و دو تیر در ترکش (Kubo and the two strings)، افق آب های عمیق (Deep water horizon)، عملیات یک یاقی : داستان جنگ ستاره ای Rogue One: A Star Wars Story اشاره کرد. شاید عجیب ترین عنوان انیمیشن کوبو و دو تیر در ترکش باشد که هم نامزد بهترینن انیمیشن سال لقب گرفته و هم در بخش جلوه های ویژه انتخاب شده است. در ادامه به معرفی نامزد ها و طراحان جلوه های بصری فیلم های فوق پرداخته ایم.

دکتر استرنج (Doctor Strange)


فیلم دکتر استرنج محصولی خلاقانه و سرگرم کننده از دنیا مارول است. تفاوت بزرگ این محصول با تمام سری های دنباله دار مارول در جلوه های بصری خاص خود می باشد. در اکثر سکانس ها بعد جاذبه از بین رفته و ترکیب آینه وار شاهکاری از دنیاهای موازی را مشاهده می کنیم. صحنه های اکشن فیلم هم یک شاهکار به حساب می آید که به زیبایی با جلوه های ویژه فیلم تلفیق شده است. نقطه اوج فیلم خلق فضاهای معمارانه و ایجاد مکان های ساختار شکن با محیط لندن، هنگ کونگ و نیویورک می باشد. تیم طراحی جلوه های ویژه این فیلم را استفان سرتی، ریچارد بلاف و پاول کاربولد تشکیل داده اند.

عملیات یک یاقی: داستان جنگ ستاره ای (Rogue One: A Star Wars Story)


اگر نام جنگ ستارگان در نامزدهای اسکار امسال نبود باید تعجب می کردید. فیلمی که تیم طراحی آن همیشه در ساخت سیاره، سفینه، فضای اکشن، موجودات عجیب و قریب و معماری فضاهای فانتزی استاد است. تعداد فضاهای خیالی و فانتزی در سری فیلم های جنگ ستارگان به حدی زیاد است که نیاز به یک حافظه تصویری مناسب دارید تا همه را به خاطر بسپارید. تیم طراحی جلوه های بصری این فیلم را جان نال، هال هیکل و میل کاربولد تشکیل داده اند.

کتاب جنگل (the jungle book)


فیلم سینمایی کتاب جنگل نسخه ای بازسازی شده از انیمیشن همین داستان مربوط به سال 1967 می باشد. داستانی قدیمی و دوست داشتنی که دردسرهای زیادی برای ساخت نسخه سینمایی آن وجود داشت. به لطف کارگردانی مناسب، تیم صدا پشیه های حرفه ای و جلوه های بصری شاهکار، یکی از بهترین عناوین سال 2016 را می توان به کتاب جنگل اختصاص داد. بخش اعظم جلوه های ویژه این فیلم بر دوش کاراکترهای حیوان این فیلم بوده است. رابرت لگاتو، دن لمون و آدام والدز گروه طراحی جلوه های بصری این فیلم زیبا را تشکیل داده اند. 

کوبو و دو تیر در ترکش (Kubo and the two strings)


قرار گرفتن این انیمیشن کامپیوتری در بخش جلوه های ویژه 2017 از شاهکارهای تیم طراحی این فیلم به شمار می رود.این موضوع عنوان کننده این مطلب است که ساخت تمام صحنه های خلاقانه فیلم کوبو با تکنیک ایست-حرکتی (Stop-Motion) از نقاط قوت آن محسوب می شود. ساخت مدل از مکان و شخصیت ها به زحمت آن می ارزیده و ارزش کار تیم طراحی را دوچندان کرده است. برد شیف، اولیور جونز و برایان مک لین گروه طراحی جلوه های بصری فیلم کوبو و دو تیر در ترکش را تشکیل داده اند.

افق آب های عمیق (Deep water horizon)


افق آب های عمیق جزء ناکامان باکس آفیس و نظر منتقدان امسال بود. اما جلوه های بصری و جلوه های صوتی ممتازی داشت. فیلمی که هیجان و تنش حادثه خلیج نفتی مکزیک در سال 2010 را توسط جلوه های ویژه خود به زیبایی به بیننده منتقل می کند. تیم طراحی جلوه های بصری این فیلم را کریگ هاماک، برت دالتون و جیسون بلینگتون تشکیل داده اند.

تحریریه معماری آرل

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-5826.html