دوشنبه های هنرهای تجسمی: بالتوس نقاشی که از او هیچ نمی دانیم

تحریریه معماری آرل
آثار بالتوس در یک کلمه، متحیر کننده است. بیننده ای نیست که آثار و را ببیند و موضعی در قبال آن نگیرد. فقط شاید آن را حاضر نباشد به زبان بیاورد. نقاشی هایش سراسر راز است: فرشته ها را نقاشی می کند یا لولیتاهای ناباکوف را؟ دنیای واقعی را نقاشی می کند یا رویا و خواب؟ از دامنه جواب این سوال ها هر کدام را انتخاب کنید، نقاشی هایش شما را به دیگری دلالت می کنند. تلاش برای یافتن پاسخ این سوالات درون بیننده را می کاود و او دائم بین معنویت و تنانگی، بین آرامش و حس گناه نوسان می کند. هر که که باشد یک چیز را می توان در مورد بالتوس مطمئن بود. او از سنت های نقاشی غرب آگاه بوده، ولی در نقاشی کردن واقعا دل مشغولی های خود را دنبال  کرده و در راه خلق جهان خیالی خودش، این سنت ها را به کار بسته است.
بالتوس و همسرش

اولین نمایشگاه انفرادی بالتوس 26 ساله در سال 1934 میلادی، او را در همان ابتدای کارش به حاشیه فرستاد. در دوران اوج نقاشی انتزاعی و سورئالیسم، آثار فیگاراتیو این جوان، تصاویر زنان و دخترانی بود که با مقیاس های آن زمان و شاید در مواردی حتی با مقیاس های امروز غیر قابل تحمل می نمودند.
چرا کتی آنچه را یاد گرفت به او آموخت. از مجموعه تصویر سازی های بلندی های بادگیر 1935-1932
وی بدون اینکه سفارشی گرفته باشد برای بخش اول کتاب بلندی های بادگیر تصویر سازی کرده است. هیچ ناشری تمایل به چاپ این تصاویر که برداشت های آزاد بالتوس از کتاب بود و در بعضی موارد با داستان مطابقت نداشت، نشان نداد. اما می توان دید که حالت ها و فیگورهای وی و فضاهای این طراحی ها در دوره های بعدی آثار او دائم تکرار می شود.


نقاشی خیابان 1933 در ابعاد 240* 195
در اولین نمایشگاه بالتوس پنج نقاشی بزرگ و دو پرتره به نمایش گذاشته شد. نقاشی خیابان اولین بار در این نمایشگاه انفرادی بر روی دیوار رفت. در سمت چپ تصویر دختری دیده می شود که به آلیس شبیه است. اما خیابان پاریسی تصویر شده، سرزمین عجایب نیست. آلیس تلاش می کند از چنگ تعرض یکی از دوقلوهای سرزمین عجایب بگریزد در حالی که دیگران مثل آدمک های کوکی از کنارشان عبور می کنند.


نقاشی بچه ها 1937- به سبک سورئالیسم
جست و جو برای کودکان سرخوش در آثار بالتوس عبث است. بچه های تابلوهای بالتوس اگر هم بیدار باشند هرگز نمی خندند. آنها غیر قابل دسترس، پس نشسته و در خود فرو رفته اند. اغلب اوقات اندیشناک اند و غوطه ور در رویا. شناخته شده ترین این آثار نقاشی بچه های 1937 است. این نقاشی که روزگاری در تملک پیکاسو بود- مبتنی است بر دومین کار از مجموعه چهارده تایی تصویرسازی هایش از بلندی های بادگیر در سا های 1934 تا 1935 است. این بچه های به خود مشغول همان قدر از یکدیگر دور به نظر می رسند که از چشم ناظر.

 


برخی دیگر از آثار بالتوس: 

Young Girl At The Window در سال 1957

Still Life With A Figure در سال 1942

Still Life در سال 1937

Patience در سال 1943

Painter And His Model در سال 1981

Landscape With Oxen در سال 1942

Joan Miro And His Daughter Dolores در سال 1937


تحریریه معماری آرل
منبع: نشریه هنرهای تصویری شماره 48
مقاله بالتوس نقاشی است که از او هیچ نمیدانیم به قلم رامین زند وکیلی 
مقاله ترزهای بالتوس به قلم سابین ریوالد و ترجمه احسان نوروزی

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-5742.html