ایده طراحی حیاط خلوت دنج و دلنشین

تحریریه معماری آرل
حیاط خلوت در هر خانه ای می تواند محل مناسبی برای گذران اوقات فراغت و استراحت ساکنین به شمار آید. از این رو بهتر است برای طراحی آن حساسیت های لازم را به خرج داد تا بتواند علاوه بر جنبه ی کاربردی، جذابیت خانه را دو چندان کند. به طوری که می توانید حیاط نقلی منزلتان را به یک باغ دنج و دلنشین تبدیل کنید و با گلکاری و طراحی باغچه، طراوت و تازگی را به منزلتان وارد کنید.
این حیاط خلوت برای خانواده ای با چهار فرزند کودک طراحی شده که امکانات مورد نیاز از قبیل: آشپزخانه، نشیمن و ناهارخوری و همچنین روشنایی و سیستم آبیاری اتوماتیک فراهم شده است. در ادامه طراحی کف با مرز بندی و ایجاد پلت فرم باعث شده تا فضاهایی چون ناهارخوری، نشیمن و باغچه به نوعی از هم تفکیک شود.



برای طراحی یک حیاط خلوت دنج به چه مواردی توجه کنیم؟

حیاط خلوت، گویی تکه‌ای از بهشت در قلب خانه و مکانی برای رهایی از دغدغه‌های روزمره و غرق‌شدن در آرامش طبیعت است؛ اما چگونه می‌توان این فضای کوچک را به مکانی دنج و دلنشین تبدیل کرد؟ این که فضایی ایده‌آل برای استراحت، تفریح و معاشرت با دوستان و خانواده خود داشته باشید، بسیار هیجان‌انگیز است؛ اما این که بدانید چگونه از متریال‌ها برای ایجاد این مکان بهره ببرید نیز بخشی از نقشه کار است.

1. استفاده از عناصر طبیعی

مهم‌ترین نکته، این است که در طراحی حیاط خلوت، عناصر طبیعی را اولویت قرار دهید. به‌منظور تحقق این امر، موارد زیر را بررسی کنید:

گیاهان

گیاهان، روح حیاط خلوت هستند. از گل‌های رنگارنگ و درختان سرسبز گرفته تا گیاهان رونده و بوته‌های تزئینی، هر کدام زیبایی و طراوت خاص خود را به فضا می‌بخشند. برای انتخاب گیاهان مناسب، به آب و هوا، میزان نور خورشید و نوع خاک حیاط خلوت خود توجه کنید.

آب

صدای آرامش‌بخش آب، هر فضایی را دلنشین‌تر می‌کند. می‌توانید از آب‌نما، حوضچه یا حتی یک فواره کوچک در حیاط خلوت خود استفاده کنید.

چوب و سنگ

استفاده از عناصر طبیعی مانند چوب و سنگ، حس گرما و صمیمیت را به فضا القا می‌کند. استفاده از سنگ برای کف‌پوش حیاط خلوت و چوب برای ساخت نیمکت یا آلاچیق امکان‌پذیر است.

2. ایجاد فضایی برای استراحت

قطعا همه ما حیاط خلوت را برای استراحت می‌خواهیم؛ بنابراین باید فضایی مناسب و عالی برای استراحت در این منطقه از خانه‌ داشته باشیم.

نشیمن

فضایی برای استراحت و آرامش، در حیاط خلوت خود ایجاد کنید. می‌توانید از مبلمان باغی، تاب یا حتی یک تخت آویزان استفاده کنید.

آلاچیق

آلاچیق، فضایی سایه‌دار و خنک برای استراحت در روزهای گرم تابستان ایجاد می‌کند.

نورپردازی

نورپردازی مناسب، حیاط خلوت شما را در شب نیز زیبا و دلنشین می‌کند. چراغ‌های دیواری، سقفی یا شمع برای روشنایی فضا را مورد استفاده قرار دهید.

3. افزایش حریم خصوصی

حیاط خلوت، بخشی از خانه شماست؛ بنابراین همانطور که از داخل خانه محافظت می‌کنید، باید امنیت حیاط خلوت را نیز مدنظر قرار دهید.

دیوار سبز

دیوار سبز، راهی خلاقانه برای ایجاد حریم خصوصی و زیبایی بیشتر حیاط خلوت است.

نرده‌های چوبی یا فلزی

نرده‌های چوبی یا فلزی، می‌توانند حریم خصوصی حیاط خلوت شما را حفظ کنند.

پرده‌های حریر

پرده‌های حریر، راهی ساده و کم‌هزینه برای ایجاد حریم خصوصی در حیاط خلوت هستند.

4. تزئینات

تزئینات، بخشی از طراحی حیاط خلوت هستند که این مکان را زیبا می‌کنند. تزئینات، بایستی با توجه به سبک طراحی حیاط خلوت شما تعیین شوند.

مجسمه و گلدان

مجسمه و گلدان‌های تزئینی، زیبایی حیاط خلوت شما را دوچندان می‌کنند.

تابلوهای نقاشی

تابلوهای نقاشی با مضامین طبیعت، حس آرامش و صمیمیت را به فضا القا خواهند کرد.

شمع و فانوس

شمع و فانوس، فضایی رمانتیک و دلنشین در حیاط خلوت شما می‌سازند.

5. نکات کاربردی

برخی از نکات کاربردی حین طراحی حیاط خلوت دنج، عبارت‌اند از:
  • مسیر عبور: مسیری مناسب برای عبور و مرور در حیاط خلوت خود ایجاد کنید.
  • فضای ذخیره‌سازی: فضایی برای ذخیره‌سازی ابزار باغبانی و لوازم جانبی درنظر بگیرید.
  • آبیاری: سیستم آبیاری مناسب برای گیاهان حیاط خلوت خود نصب کنید.
با خلاقیت و سلیقه خود، حیاط خلوت را به مکانی دنج و دلنشین تبدیل کنید و از گذراندن اوقات فراغت در آن لذت ببرید.
 
تحریریه معماری آرل
منبع: contemporist

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-5740.html