کلیسای مدرن ژاپنی در قلب جنگل سایاما

تحریریه معماری آرل
همواره در طول تاریخ طراحی فضاهای مذهبی دارای بینش و مفهوم های مختص به خود بوده است. مفهومی که با توجه به کتاب ها و تعاریف مذهبی منحصربه فرد در همان فضا به تصویر کشیده شده. شما می توانستید در کالبد، پلان، نقوش، متریال و حتی رنگ فضا تمام کانسپت های مورد نظر را مشاهده کنید. البته هر تاریخی تعریف متفاوتی از مکان های مذهبی را به نمایش گذاشته که طراحی کلیسا بیشتر از سایر فضاهای مذهبی در طول تاریخ تغییر کرده اند. استودیو معماری ناکامورا هیروشی با همکاری گروه معماری NAP کلیسای کوچکی را درر قلب جنگل سایاما نزدیک به دریاچه و گورستانی در همین حوالی طراحی کرده اند. 
ساختار و اسکلیت اصلی این پروژه از متریال چوب تشکیل شده که تا پیش از استفاده در مکان در ساخت و ساز کنار مسیر همین جنگل مورد استفاده قرار گرفته اند. الوارهای به کار رفته در این کلیسا همگی جزء مواد اضافی از پروژه ای دیگر بودند تا با این عمل جلو جنگل زدایی گرفته شود. توجه معماران به این عامل از نکات ویژه چنین پروژه ای محسوب می شود. 
پلان کلیسا با برنامه جامع و به هم پیوسته طراحی شده است. به طوری که فضای تجمع، عرصه دعا و نیایش و حتی عرصه سوگواری به هم پیوسته هستند و دیواری این مکان ها را از هم جدا نکرده است. جدایی عرصه های فوق توسط سیرکولاسیون و پیچش هر فضا ایجاد شده. به طوری که فرم و نحوه چینش ستون ها هر عرصه را توسط دیواری شفاف تقسیم نموده و به خوبی هر قسمت را تقسیم نموده تا ارتباط عرصه ها به صورت غیر مستقیم صورت گیرد. 
پوشش نما هم بر خلاف کلیساهای قدیمی از آلومینیوم و شیشه های شفاف ساده تشکیل شده تا ارتباط بهتری با معماری امروزی داشته باشد. علاوه بر پوسته نما، حجم تلفیقی مثلثی و دوار پروژه نشان از کانسپی مدرن دارد. سقف کلیسا که دارای رویکردی ارگانیک طراحی بوده برای محافظت از شاخ برگ درختان در حال رشد به این شیوه طراحی شده تا فضاهای خالی جنگل را پر کند. چنین تلفیقی بین فضای پر و خالی از نکات مثبت طراحی در یک مکان طبیعی به شمار می رود.







تحریریه معماری آرل
منبع: designboom.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-5720.html