شنبه های نگاه آرل به تهران: عمارت مسعودیه

تحریریه معماری آرل
باغ عمارت مسعودیه مربوط به دوران قاجار در میدان بهارستان تهران به دستور مسعود میرزا، ملقب به ظل السلطان، فرزند ناصرالدین شاه، در سال 1295 ق، بنا شده است. نام این عمارت نیز از نام مسعود میرزا به مسعودیه شهرت یافته است و معمار آن "استاد شهبان معمار باشی" است. وسعت زمین این عمارت حدود 4000 مترمربع و که دارای خصوصیات باغ های ایرانی بوده و با نقش مایه ها و عناصری از معماری فرنگی مزین شده است.

این مجموعه ی تاریخی شامل ۵ عمارت دیوانخانه، سفره‌خانه، حوضخانه، عمارت سید جوادی، عمارت مشیرالملکی و عمارت سردر، مزین با گچ‌بری، کاشی‌کاری، خطاطی، نقاشی دیواری و به طوری کلی تزئینات نفیس، تقسیم‌بندی‌های فضایی و عملکردهای متنوع می باشد. همچنین از عناصر منحصر به فرد این بنا وجود 7 کتیبه بوده که  دو کتیبه در سردر اصلی، دو کتیبه در عمارت دیوان‌خانه، دو کتیبه در عمارت مشیریه و یک کتیبه نیز در سردر کالسکه‌رو قرار گرفته است.

گفتنی است که بنای بسیاری از ساختمان های فرهنگی کشور در عمارت مسعوده گذاشته شد که از جمله ی آن ها می توان به موارد زیر اساره نمود:
نخستین کتابخانه و موزه ملی ایران
-  موزه عتیقه های باستانی
-  1342-1343 دانشکده افسری (برای مدت کوتاهی)
-  1345 وزارت آموزش و پرورش

در واقع این بنا از لحاظ معماری و همچنین رویداد های تاریخی که در آن اتفاق افتاده، بسیار با ارزش و قابل تحسین است. در سال 1377 نیز با شماره 2190 به عنوان یکی از آثار ملی- تاریخی ایران به ثبت رسید.
آدرس: عمارت مسعودیه در میدان بهارستان، ضلع جنوب غربی، خیابان اکباتان واقع شده است.




تحریریه معماری آرل

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-5694.html