پنج شنبه های سینما و معماری: انیمیشن کوبو و دو تیر در ترکِش


نویسنده: مهرداد نجیب زاده
انیمیشن زیبا و خوش ساخت کوبو و دو تیر در ترکِش (Kubo and the Two Strings) محصول سال 2016 حکایتی زیبا و خلاقانه از داستان های اساطیری آسیای جنوب شرقی است که توسط کمپانی آمریکایی ساخته شده است. این پویانمایی زیبا توسط تراویس نایت کارگردانی شده و از تکنیک ایست حرکتی (Stop-Motion) در ساخت آن به کار رفته است. انیمیشن کوبو و دو تیر در ترکِش پر است از طراحی های خلاقانه و زیرکانه که به خوبی با مخاطب کودک و بزرگسال خود ارتباط برقرار می کند. در ادامه شرحی از نحوه ساخت و طراحی این پویانمایی زیبا را مشاهده می نمایید.

درباره کارگردان

تراویس نایت یک انیماتور آمریکایی است که در سال 1973 متولد شده است. وی ابتدا به عنوان یک تهیه کننده سینمایی و خواننده سبک رپ فعالیت می کرده و پس از آن به عنوان سرپرست اصلی استودیو فیلم سازی لایکا انترتینمنت انتخاب شد. انیمیشن کوبو و دو تیر در ترکِش (Kubo and the Two Strings) نامزدی جایزه اسکار 2017 در بخش انیمیشن های بلند را برای وی به ارمغان آورد. وی پیش از این کار انیمیشن باکس ترولزها را تهیه کرده بود. 

خلاصه داستان


داستان این فیلم در مورد پسرکی به نام کوبو و در ژاپن باستان روایت می‌شود. او در دهکده‌ای از مادرش مراقبت می‌کند تا اینکه یک شبح از گذشته با احیا کردن انتقامی بسیار قدیمی زندگی وی را زیر و رو می‌کند. این باعث می‌شود که انواع و اقسام اتفاقات برای او رخ دهد و خدایان و هیولاها به تعقیبش بیایند. برای آنکه کوبو زنده بماند، باید زرهی جادویی را بیابد که زمانی پدر مرحومش، یک سامورایی افسانه‌ای، آن را می‌پوشیده است.

طراحی و ساخت 


کوبو و دو تیر در ترکِش مانند تمام پویانمایی های ایست حرکتی شامل مدل سازی، ساخت کاراکتر و ویژگی های دست ساز بوده تا ارتباط کاملی بین محیط و کاراکترها برقرار کند. در انیمیشن های کامپیوتری مصنوعی بودن محیط خیلی سریع خود را نشان می دهد. اما این گونه پروژه ها از رنگ مایه و محیط خالص تری برخوردار می باشند. حرکت دادن هر مدل و فیلم برداری از آن بصورت مجزا جزء سختی های پرشمار اینگونه پروژه ها به شمار می رود. 

به غیر خلاقیت های بصری که توسط نویسندگان عرضه شده باید از تیم گرافیکی و تدوین هم نام برد که به زیبایی هر چه تمام تر ویژگی های کامپیوتری را به قالب فیلم اضافه کرده اند. حتی صحنه‌ی های زد و خورد و اکشن به شیوه متعادلی اتفاق می‌افتند که اجازه نمی‌دهند احساس خستگی به شما دست دهد. رنگ ها و حرکت سایه وار محیط هم از عناصر جدید سینمای ایست حرکتی به شمار می رود که تا کنون کمتر مشاهده کردیم.

تکنیک کولاژی که در ساخت قایق به کار رفته از هنرهای مدل سازی به شکل دیجیتالی است. یعنی یه این صورت که سازندگان ذره ذره تکه های قایل را به هم متصل کرده و از هر سکانس یک تصویر گرفته اند. کاری طاقت فرصا و وقت گیر که زمان زیادی را به خود اختصاص داده.صداپیشگان این انیمیشن زیبا چارلز ترون، رونی مارا، متیو مک کاناهی و رالف فینیس می باشند که از ستارگان باتجربه و بزرگ هالیوود به شمار می روند.فیلمی که تماشای آن برای مخاطب کودک و بزرگسال خالی از لطف نیست.
فرصت تماشای آنرا از دست ندهید. 







تحریریه معماری آرل
منبع: indiewire.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-5624.html