یازدهمین دوره مسابقه معماری میرمیران با موضوع «معماری پاسخگو»

تحریریه معماری آرل
معماری پاسخگو (Responsive Architecture) ، معماری تعاملی (Interactive Architecture) و یا معماری دینامیک (Dynamic Architecture) در برگیرندۀ ساختمان‎هایی است که قابلیت تغییر، حرکت و جابجایی دارند و شکل آنها به منظور انطباق با نیازهای طرح، تغییر می‎کند. این ساختمان‎ها گاه شکل متفاوتی اختیار می کنند، گاه جهت حرکت خورشید را تعقیب می‎کنند، گاه به یک تأثیر محیطی پاسخ می دهند، گاه برای ایجاد دید گسترده نسبت به اطراف تغییر شکل یا تغییر مکان می دهند، زمانی با سقف باز و بسته شونده (Retractable Roof)  یا سازه جمع شونده (Deployable Structure)  به نیازهای کاربردی گوناگون پاسخ می دهند، گاه با تاشدن شرایط مورد نظر برای بهره برداری مطلوب را فراهم می نماید (Foldable Building) ،گاه به سمت جهت وزش باد، تغییر جهت می‎دهند، گاه با طبیعت همساز می شوند تا انرژی مورد نیاز خود را تأمین کنند. این نوع معماری با قابلیت تغییر، حرکت، جابجایی ویا چرخش امکان تحقق خواسته‎هایی را فراهم می سازند که در گذشته با معماری ساکن و غیر منعطف امکان پذیر نبود.
بناهای ساخته شده در قالب این معماری که گاه شامل معماری تطبیق پذیر (Adaptive Architecture) و گاه در برگیرنده معماری تغییر شکل پذیر (Changeable Architecture) و گاه معماری قابل انتقال (Transformable Architecture) است دائماً در حال تغییر شکل و تعدیل خود هستند. گاهی بخشی از ساختمان و یا طبقه ای از آن و یا نمای ساختمان در حال تغییر، جابجایی یا چرخش است و گاهی اساساً فرم کلی بنا تغییر می‎کند. این رویکرد جدید، نوعی رقابت با روش‎های متداول معماری معاصر است تا با بهره گرفتن از تکنولوژی مدرن و گاهی هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) امکان تعامل و پاسخگو بودن معماری به نیازهای انسان فراهم شود.
معماری پاسخگو، معماری تعاملی و یا معماری دینامیک، نماد نگرش جدیدی است که انتظار می‎رود معماری آینده، سیمای شهرها و کیفیت زندگی در شهرها را تغییر دهد و به‎وسیلۀ آن، بناها بعد چهارمی به نام زمان را نیز به‎دست می‎آورند. در این تفکر، بناها شکل صلب و ثابت نخواهند داشت و به دنبال معماری سیمای شهرها بسیار سریع‎تر از آنچه تصور می‎شود تغییر خواهد کرد. بعد چهارم در معماری امروز جهان حاصل تحقیقات علمی و تلاش‎های بسیار در زمینۀ معماری دینامیک و از سوی دیگر حاصل پیشرفت های تکنولوژی معماری است که در سطح جهانی و بین معماران، مهندسان و طراحان مورد توجه قرار گرفته است.
ضرورت بهره گرفتن از آخرین فناوری ها و نیز روش‎های پیشرفتۀ ساخت و نتایج حاصل از آن مانند توانایی تولید انرژی درون بنا، از ویژگی شاخص این معماری هستند. در این روش، از تکنولوژی های نوین در زمینه مهندسی ساختمان، هوشمند نمودن ساختمان ها، بهینه ساختن مصرف انرژی و تولید انرژی های پاک با استاندارد کیفی بالا استفاده می‎شود. در حقیقت، ویژگی های خاص معماری تعاملی و یا معماری دینامیک مانند انعطاف‎پذیر بودن و داشتن امکان تغییر شکل و همزمان استفاده از تکنولوژی های پیشرفته شکل گیری ساختمان های هوشمند (Smart Building) را میسر می سازد. دستاوردی که می‎تواند در آینده منجر به تحقق معماری پاسخگو به نیازهای انسان در ابعاد گوناگون شود.

مدارک مورد نیاز و نحوه ارائه طرح:
• مدارک مورد نیاز باید بتوانند با استفاده از نقشه ها، پرسپکتیو، رنگ ها، تصاویر سه بعدی رایانه ای و یا عکس ماکت و یا هر روش دیگری به معرفی فضاهای اصلی (داخلی و خارجی) و … در رابطه با «معماری پاسخگو» بپردازد.
• ضمناً از آنجایی که تهیه پوستر و ارسال آن برای شرکت کنندگان مشکلاتی را در بر داشت، بنا به درخواست تعداد زیادی از شرکت کنندگان مقرر گردید تا راستا ی یکسان سازی آثار جهت چاپ و ارائه در نمایشگاه، تهیه پوستر با استفاده از فایل ارسالی شرکت کنندگان و از طریق بنیاد معماری میرمیران انجام میشود. لذا شرکت کنندگان در مسابقه می بایست فایل خود را با کیفیت ۱۵۰dpi در ابعاد ۱۶۶x۷۶ سانتیمتر به صورت عمودی و در قالب فرمت گرافیکی TIFF به صورت لوح فشرده (CD) به همراه اصل فیش واریزی به مبلغ ۵۰۰/۰۰۰ ریال به حساب بنیاد معماری میرمیران در بانک پارسیان شعبه ملاصدرا حساب جاری شماره ۹-۱۹۷۹۴-۲۱-۱۰۲۳ (بابت هزینه چاپ پوستر و غیره) و خلاصه توضیحات طرح حداکثر در یک صفحه A4 به زبان انگلیسی و یک صفحه به زبان فارسی و فایل کامپیوتری به دفتر بنیاد ارائه نمایند.
• نوشتن نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه و ثابت روی لوح فشرده (CD) و روی پاکتی که صفحه توضیحات الزامی است.
• ضمناً بنیاد معماری میرمیران مخیر خواهد بود از میان آثار ارسالی که توسط هیئت داوران واجد ارزش شناخته می شود، جهت تهیه پوستر مراسم استفاده نماید. بدیهی است که از برگزیدگان این بخش نیز تقدیر به عمل خواهد آمد.
* لازم به یادآوری است که مدارک تحویلی شامل یک عدد CD یا لوح فشرده (مربوط به طرح و صفحه توضیحات) و اصل فیش بانکی واریز وجه و دو صفحه A4 توضیحات فارسی و انگلیسی می باشد.

هیئت داوران:
اسامی هیئت داوران این مسابقه بر اساس حروف الفبا بدین شرح می باشد:
آیدین آغداشلو
دکتر ایرج اعتصام (رئیس هیئت داوران)
دکتر داراب دیبا
مهندس فرشاد فرهی
مهندس سید علیرضا قهاری
پروفسور محمود گلابچی
مهندس حمید میرمیران

جوایز:
نفر اول: ۶۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال
نفر دوم: ۳۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال
نفر سوم: ۱۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال
ضمناً علاوه بر نفرات اول تا سوم، به ۱۰ منتخب دیگر نیز، لوح تقدیر اهداء خواهد شد.

زمان تحویل و داوری طرح ها:
آخرین مهلت تحویل طرح ها به دبیرخانه: حداکثر تا ساعت ۱۶ روز یکشنبه ۹۵/۱۱/۲۴ (و به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.)
زمان داوری طرح ها: شنبه و یکشنبه، ۷ و ۸ اسفند ۹۵
نتایج داوری و اهداء جوایز: یکشنبه ۳ اردیبهشت ماه ۹۶ (مقارن با روز معمار در خانه هنرمندان اعلام می گردد.)


تحریریه معماری آرل
منبع: mirmiran-arch
memarnews

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-5617.html