ساختمان مسکونی روزَن، رتبه اول جایزه معمار 95


معمار: استودیو طراحی RYRA
موقعیت پروژه: زعفرانیه، تهران، ایران
طراحان پروژه: عباس ریاحی فرد، فریناز رضوی نیکو
متراژ پروژه: 3 هزار و پانصد و هشتاد متر مربع
سال اتمام ساخت: 2016
ساختمان مسکونی روزَن (Rowzan) زعفرانیه جزء نمونه های برتر معماری امسال می باشد که به عنوان طرح برتر جایزه معماری 95 انتخاب شده است. این مجتمع مسکونی 7 طبقه شامل یک ساختمان تریبلکس خصوصی و دو آپارتمان مجزا در طبقه اول و دوم می باشد. نکته هائز اهمیت طراحی  ساختمان مسکونی روزَن تفکیک دو ساختمان در یک سایت می باشد. سایت پروژه در  شمال تهران و در محله زعفرانیه واقع شده که بر روی شیب تندی به ارتفاع 16 متر از جنوب به شمال قرار گرفته است. قرار گرفتن ساختمان در این شیب منظره زیبای روبه افق را برای مالکان و کاربران تضمین نموده. بنابراین ایجاد یک منظره مناسب جزء مهم ترین کانسپ های تیم طراحی به شمار می رود. اما قرار گرفتن کمپ دانش آموزان در ضلع شمال و شرق، و شلوغی این محدوده باعث شده که بازشوها به حداقل برسند. این ویژگی به دلیل ایجاد حریم خصوصی و آرامش بیشتر ساکنین مجتمع ایجاد شده است. 

این پروژه به تدریج در سه بخش و بر روی یک شیب تند برنامه ریزی و اجرا شده است. جنوبی ترین ضلع پروژه شامل حیاط و رمپ مارپیچی می باشد که در دو سطح از خیابان به پارکینگ متصل شده و حدفاصل بین خیابان و کف پارکینگ را برطرف کرده. قسمت مرکزی سایت شامل پارکینگ و آپارتمان های دوقلو می باشد. ضلع شمالی سایت به لابی، فضای عمومی و خصوصی مجتمع مسکونی اختصاص داده شده که هر سه عرصه ساختمان شمالی به کوچه دسترسی دارند.
 
همانطور که در تصاویر پیداست طراحان حفره های  بیضی شکل بر روی پوسته ساختمان ایجاد کردند تا علاوه بر نفوذ نور، حریم داخلی نسبت به همسایگی هم حفظ شود. این عمل به عنوان یک پوسته ثانویه عمل کرده تا عرصه های داخلی از حداکثر نور طبیعی بهره  ببرند. اما ضلع جنوبی شامل بازشوها و پنجره های گسترده ای است که برای نفوذ جداکثر نور طبیعی ایجاد شده است. طراحی محوطه هم با وجود حوض آب، گیاه بامبو و گیاهان بیضی شکل بسیار زیبا و آرامش بخش صورت گرفته است. فضا داخلی و خارج هم از رنگ سفید تشکیل شده تا خلوص، سادگی و شفافیت به خداکثر برسد.

اما خطوط و شکاف هایی که بر روی پوسته ساختمان طراحی شده توسط توابع عملکردگرا طراحی شده اند. این الگو به صورت ضمنی بر روی نرده ها، گلدان ها و حتی فرم دوار پله و رمپ تأثیر گذاشته اند. عمق، طول و سیر حرکتی این اشکال باعث افرایش پویایی، نشاط، روشنایی و سادگی پروژه شده است. در معماری سنتی فارسی حریم خصوصی و درون گرایی از ویژگی های قابل توجه می باشد. به همین دلیل پنجره نقش مهمی در شکل گیری ظاهری و ویژگی های عملکردی یک ساختمان ایفا می کند. طراحی پنجره های ساختمان مسکونی روزان بر اساس همین کانسپت طراحی شده اند.
     
تحریریه معماری آرل
مترجم: مهرداد نجیب زاده
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-5612.html