معماری ترکیبی ، بارسازه ( cargotecture )



بارسازه یا cargotecture توسط معماری ترکیبی (یا معماری هیبرید) سیاتل در سال ۲۰۰۳ ابداع شد تا هر سیستم آپارتمان که با کانتینرهای باربری بازیافت شده ساخته می‌شود را توصیف کند. پس چنین چیزی حتی در غرب هم چندان قدیمی نیست و شما معنای آن را در لغت نامه‌ی انگلیسی به نیز نمی‌توانید بیابید! تقریباً ۹۰ درصد تجارت‌های جهان از طریق کانتینرها انجام می‌گیرد و سالانه حدود صد میلیون تجهیزات از طریق ۵۰۰۰ کانتینر در اقیانوس‌ها و بین نقاط مختلف جهان رد و بدل می‌شوند. روزانه حدود ۲۱ هزار کانتینر به مقصد آمریکا حرکت می‌کنند. در آمریکا، میزان واردات بسیار بیشتر از صادرات است و در هر زمان مشخص، حدود ۲ میلیون کانتینر خالی در این کشور می‌توان یافت. از این کانتینرها می‌توان برای ایجاد ساختارهای بسیار محکم استفاده کرد.




کنار هم چیدن آن‌ها حتی می‌تواند انعطاف در طراحی را برای ما به ارمغان آورد. این کانتینرها می‌توانند به منظور مکانی برای کار، فروش محصولات، دفتر اداری یا حتی سکونت مورد استفاده قرار گیرند. آن‌ها حتی می‌توانند مجهز به تمام وسایل آسایشی در منازل رایج باشند. معمولاً به بارسازه یک لایه‌ی عایق افزوده می‌شود تا در برابر اتلاف گرما مقاوم‌تر شوند و همچنین بر روی سقف آن‌ها از پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شود تا برق داخلی آن‌ها تأمین گردد. برخی از بارسازها حتی دارای امکانات ذخیره سازی آب باران نیز می‌باشند.






به نظر شما آیا استفاده از بارسازه در کشور ما امکان‌پذیر است؟ در استفاده از بارسازه با چه مشکلاتی مواجه خواهیم بود؟


منبع : http://ecogeek.ir و http://inhabitat.com




لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-559.html