چهارشنبه های معرفی کتاب: معماری امروز ما

تحریریه معماری آرل
برخلاف عقیده رایج که ساختمان‌ها را آثاری صرفا هنری یا سرمایه هایی سودآور تلقی می کند، ساختمان ها اشیایی اجتماعی‌ هستند که می‌توانند رفتار انسان را شکل دهند و ترویج دهنده ارزش‌ها و بازدارنده ضد ارزش‌ها باشند. معماری به عنوان غنی ترین هنر ایران زمین که در دوران های اوج خود به نوعی فرهنگ ساز نیز بوده است، امروز به حداقل های خود بسنده کرده است و در مقاطعی حتی به ضدفرهنگ تبدیل شده است.
معماری کشورمان اگر در پی احیای جایگاه رفیع اش می باشد، از ورود به بازارهای جهانی ناگزیر است. و برای این امر مهم باید به برند سازی و مستند سازی اقدامات مثبت انجام گرفته در عرصه پژوهش بپردازد. کتاب “معماری امروز ما” با همین هدف تالیف شده است.
در بخش نخست کتاب، به جهت نشان دادن سیر شکل‌گیری معماری صد سال اخیر ایران شرح مختصری از عوامل موثر و شکل‌دهنده به معماری در دوره حکومت‌های قاجار و پهلوی اول و دوم آورده شده است. در گام بعدی بازه زمانی پس از وقوع انقلاب اسلامی به چند بخش شامل: معماری فرا انقلاب، معماری پس از جنگ تحمیلی و معماری همگام با تحولات جهانی در دهه اخیر تقسیم گردید که در ادامه برای تهیه چارچوب تحلیلی مناسب طبقه‌بندی هشت‌گانه‌ای برای کتاب در‌نظر گرفته شد.

فهرست مطالب:

- معماري و فضا
- معماري دوره قاجار
- معماري دوره پهلوي
- معماري انقلاب اسلامي
- ساختمانها و فضاهاي فرهنگي، آموزشي
- معماري ديپلماتيک
- پروژه‌هاي اداري، تجاري
- ساختمانها و فضاهاي عمومي
- ساختمان هاي مسکوني
- ساختمانهاي مذهبي و فضاهاي مقدس
- ساختمان‌ها و فضاهاي صنعتي، ورزشي
- نماد‌، نشانه‌ و يادمان‌ها
- مفاخر معماري ايران

مشخصات فنی کتاب:

- عنوان: معماری امروز ما
- نويسنده:منصور بهادري /رضا منصوري / زكريا سليماني
- موضوع:معماري
- ناشر: رصد علم
- تاریخ انتشار: 1395
- نوبت چاپ: اول
- تیراژ: 2000 جلد
- تعداد صفحه: 254
- قیمت: 1,450,000 ريال

تحریریه معماری آرل

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-5585.html