شنبه های نگاه آرل به تهران: باغ موزه هنر ایرانی

گزارش و عکاسی: غزاله عزالدین، الهه کاشی

باغ ایرانی

باغ ایرانی تجلی تصویر مثالی بهشت است که روح و خاطره های ازلی قوم ایرانی، همیشه وجود داشته است. به نقل از «آرتور اپهام پوپ» در گوشه ی ذهن هر ایرانی، باغ نهفته است. رابطه ی عارفانه ی ایرانیان با آب، درخت و گل به روشنی نشان می دهد که باغ ایرانی، محیطی مقدس است. جاذبه این باغ ریشه در گذشته ی دور این سرزمین کهن دارد و به آغاز کشاورزی و آبیاری برمی گردد. باغ ایرانی حاصل تامل مردمی است که در محیطی پرتنش با طبیعت، زیستی شاعرانه را تجربه می کنند تا گوهر این هستی بالنده را، از آیین های مذهبی گرفته تا مراسم شاهانه، گسترش دهد. این باغ حاصل اندیشه ای است که آب را از لایه های پنهان زمین تافته ی کویر، فرسنگ ها هدایت کرده تا از چشمه ای در میان باغ آشکار سازد.

باغ موزه هنر ایرانی

با درختان کهنسال واقع در منطقه الهیه با مساحت تقریبی یک هکتار در بهار 1386 گشایش یافت.
بنای اولیه باغ مربوط به دوره پهلوی اول با شیوه معماری خاص دوره خود در سال 1310 ه.ش بنا شده است. در حال حاضر باغ موزه هنر ایرانی با فضای دلنشین، آبراهها و آب نمای زیبا همراه با ماکت هایی از آثار تاریخی ایران در دوران مختلف به عنوان نماد، در فضای سبز که خود جلوه ای از ایران و باغ ایرانی در ذهن آدمی ترسیم می کند گردآوری شده است.


به نمایش گذاشتن هنر عکاسی در بدو ورود آن در حاشیه باغ که یادآور هنر معماری و ابنیه تاریخی ایران و گذشته ی تهران، خود بهانه دیگری است که زیبایی این مکان را دو چندان کرده است. وجود نظام استاد شاگردی در کارگاه آفرینش هنری با توجه به فضای موجود که خود نیز راهی جهت معرفی هنر اصیل کشورمان همچون خوشنویسی، تذهیب و نقاشی ایرانی است بیانگر سایر فعالیت های این مکان می باشد.

فعالیت های باغ موزه و معرفی فضاها

شامل تصاویر حاشیه باغ، کارگاه آفرینش هنری، نگارخانه پردیس و فروشگاه محصولات فرهنگی



برنامه ها وفعالیت های عمرانی آتی باغ موزه:

نورپردازی ماکت ها و مجسمه ها- در حال اجرا
نورپردازی تصاویر حاشیه باغ- در حال اجرا
پژوهشی بر کتاب باغ های تهران- در حال اقدام
تجهیزات راهنمای شنیداری- در حال اقدام
طراحی و اجرای گرافیک محیطی- در حال اقدام
ایجاد کارگاه مرمت آثار- در حال اجرا

ماکت ابنیه تاریخی ایران

این ماکت ها در دهه چهل به سفارش ایتالیا و در قالب قطعات کاملا جدا از هم به ایران تحویل داده شد و تا هنگام گشایش این مکان هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفته بود. تمامی ماکت ها از جنس بتن آرمه و تزئینات پنجره ها با رزین و پلی استر می باشد. نقاشی سر دربها و دیوارهای ماکت کاخ هشت بهشت، کاخ چهل ستون و کاخ شمس العماره نیز با رنگ و روغن است و تمامی قطعات آن توسط دانش آموختگان سازمان میراث فرهنگی در تالستان و پاییز 1385 مونتاژ، مرمت و احیا، گردید که هریک به طور مختصر از دوره قبل از اسلام تا دوره معاصر توضیح داده شده است.

شمس العماره:

سال ساخت: 1243 تا 1245 ه.ش
دوره حکومتی: قاجار
مکان: تهران
جنس: ملات پلیمری

برج آزادی:

سال ساخت: 1350 ه.ش
دوره حکومتی: پهلوی دوم
مکان: تهران
جنس: ملات پلیمری

برج میلاد:

سال ساخت: 1376 تا 1387 ه.ش
دوره حکومتی: جمهوری اسلامی ایران
مکان: تهران
جنس: فایبر گلاس

سی و سه پل:

سال ساخت: 975 تا 981 ه.ش
دوره حکومتی: صفویه
مکان: اصفهان
جنس: ملات پلیمری

قره کلیسا:

سال ساخت 400 تا 600 م
تجدید بنا:625 ه.ش
مکان: آذربایجان غربی ماکو
جنس: ملات پلیمری

دانیال نبی:

سال ساخت: 1246 ه.ش
دوره حکومتی: قاجار
مکان: خوزستان- شوش
جنس: ملات پلیمری

کاخ چهل ستون:

سال ساخت: 1026 ه.ش
دوره حکومتی: صفویه
مکان: اصفهان
جنس: ملات پلیمری

گنبد قابوس:

سال ساخت: 375 ه.ش
دوره حکومتی: آل زیار
مکان: استان گلستان
جنس: ملات پلیمری

کاروانسرای مهیار:

سال ساخت: 930 تا 970 ه.ق
دوره حکومتی: شاه اسماعیل اول
مکان: چهل کیلومتری اصفهان


آثار هنری دیگر:


دیگر تصاویر مجموعه:


تحریریه معماری آرل
منبع: آرل
 

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-5561.html