معماری مسجد امیر شکیب ارسلان

تحریریه معماری آرل
معمار: L.E.FT Architects
موقعیت بنا: مختارا، لبنان
متراژ پروژه: 100 متر مربع
سال اتمام ساخت: 2016
مسجد امیر شکیب ارسلان بازسازی یک عبادتگاه قدیمی بوده که شامل 100 متر فضا می باشد.. بازسازی سنگ کاری های بنا و اتصال ساختمان به مناره و المان های مدرن نقطه عطفی در شکل گیری مسجد به فضا جدیدی بوده است. طراحی یک مسجد مدرن در محلی که برخی ساختمان های آن مربوط به قرن 18 بوده از نکات حائز اهمیت پروژه به شمار می رود. 
میدان شهری که در مجاورت پارکینگ وجود داشته به فضایی مانند جلوخان مسجد به همراه نیمکت، حوضی برای وضو و درخت انجیر تغییر پیدا کرده تا تعامل مناسبی بین عموم و حتی افراد غیرمسلمان با مسجد صورت گیرد. با توجه به کانسپت جهت گیری مسجد و محراب مسجد به سمت مکه، تحولات فیزیکی زیادی بر روی کالبد ساختمان صورت گرفت. به همین دلیل محور طراحی پروژه بر اساس جهت گیری آن به سمت مکه شکل گرفت و باعث ایجاد مجموعه ای از اِلمان ها و الگوهای معمارنه شد که مناره، محراب و حوضچه را در یک محور قرار داده است.
بخشی از سقف پروژه توسط نورگیر پوشیده شده تا طراح از نفوذ نور به عنوان کانسپتی مفهومی بهره ببرد و به جای استفاده از گنبد صلب و کِرو از الگویی هندسی برای مرکزیت فضا بهره ببرد. رنگ سفید و مینیمال بودن داخل نسبت به متریال های خارجی کمی پارادکس ایجاد کرده، اما تأثیر این اقدامات طراح مثبت بوده است. بخشی کوچکی از فضای داخلی توسط متریال چوب پرشده شده و به وسیله یک الگوی ساده زیبا عبارت "إقرأ" به نمایش گذاشته است. با وجود اینکه در مسجد قسمت یا فضای اختصاصی برای قرآن به صورت منفرد وجود ندارد، اما طراح این بخش از دیوار چوبی را به مکانی برای خواندن قرآن اختصاص داده است. در مجموع مسجد امیر شکیب ارسلان فضای مدرن بوده که با مکانی قدیمی، تلفیق زیبایی به نمایش گذاشته است. 












تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-5559.html