پنج شنبه های سینما و معماری: انیمیشن پدر و دختر


نویسنده: مهرداد نجیب زاده
عشق و علاقه بین دختر و پدر و وابستگى عاطفى آنها به قدمت تاریخ و حکایت های اساطیرى می باشد. این مهم نظر فروید و یونگ را به خود جلب كرد. این کانسپت وابستگی و عشق متقابل پدر و دختر به زیبایی هرچه تمام تر در انیمیشن کوتاه "پدر و دختر" اثر مایکل دودوک دِ ویت (Michaël Dudok de Wit) مشاهده می شود. این پویانمایی موفق به کسب جایزه اسکار و چندیدن جایزه معتبر بهترین انیمیشن کوتاه سال 2000 شد که از قضا جزء محبوب ترین و موفق ترین کارهای دودوک بوده است. 

درباره کارگردان

مایکل دودوک دِویت یک انیماتور (پویا نما)، کارگردان، تصویرگر و گرافیست هلندی است که در سال 1953 متولد شده است. وی تحصیلات خود را در رشته تصویرسازی و گرافیک در دانشگاه سوری شرقی انگلستان به پایان رساند. دفتر فیلم سازی و طراحی وی در شهر لندن واقع شده است. از کارهای مهم و زیبای او می توان به تام سوئیپ، راهب و ماهی، عطر چای و لاکپشت قرمز اشاره کرد. 

خلاصه ای از ساخت انیمیشن پدر و دختر

قالب و هسته اصلی انیمیشن فوق کنتراست پایین و حرکت سایه وار شخصیت ها  و موضوعات فرعی داستان می باشد. زمان به مانند فصلی طولانی و پر التهاب در داستان گذر می کند. حرکت شخصیت دختر به سوی ساحل بسیار فراتر از چند دقیقه کوتاه با ذهن بیننده درگیر شده و تماشاگر را به درون قلب منتظر خود جای می دهد. تِم رنگ های آبرنگی، صمیمیت و خلوص داستان را افزایش داده و در عین مینیمال بودن فضایی اساطیری به داستان بخشیده است. به همه اینها موسیقی متن امواج دانوب اثر ایوان ایوانویچ را اضافه کنید.
انیمیشن کوتاهی که قطعا گذاشتن ده دقیقه وقت برای تماشای آن ضروری است.



تحریریه معماری آرل

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-5521.html