چهارشنبه های معرفی کتاب: مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب

تحریریه معماری آرل
آشنایی ما ایرانیان با معماری غرب به حدود صد وپنجاه سال قبل، یعنی اوایل سلطنت ناصرالدین شاه، می رسد. از این زمان است که اولین نمونه ساختمان هایی که در آن عناصری از معماری غرب استفاده شده بود در تهران ظاهر شد. و از همین زمان است که فرهنگ رفته ها با انواع و اقسام سوغات و آلات جدیدو بدیع به کشور بازگشتند. گراورها و عکس های کاخ ها و بناهای زیبا در غرب از جمله این سوغاتی ها بود که همواره به کشور آورده می شد و به صورت الگو مورد استفاده ی معمار باشی ها قرار می گرفت.
باید اذغان نمود که در طی این صد و پنجاه سال و درگیر شدن هرچه بیشتر ما با معماری غرب، ارتباط ما با آن معماری همواره به صورت شکلی بود و نه مفهومی. همیشه آنچه که عیان و واضح بوده، شکل ها، گراور ها و عکسهای ساختمان های غربی بوده که به ایران می آمده و آنچه که غایب بود، مبانی و مفاهیمی بوده که این بناها بر اساس آن شکل می گرفته است.
کتاب حاضر تلاش و کوششی در جهت تبیین این مبانی و مفاهیم است. به نظر نگارنده، شرط ارتقا معماری ایران و ورود به حوزه فکری در حیطه ی فرهنگی کشور و مطرح شدن در سطح معماری بین المللی، در گرو توجه به زیر بناهای فکری در معماری امروز خود و منابع الهام آن است. معماری ما در صورتی می تواند از خوش نشینی و حاشیه نشینی خارج شود که حرفی و مطلبی برای ارائه داشته باشد وبتواند در پیشبرد قافله ی فرهنگی کشور، عاملی رهگشا باشد.

مطالب این کتاب در دو بخش زیر ارائه شده است:

بخش اول: معماری مدرن
بخش دوم: معماری بعد از مدرن

 

مشخصات کتاب:

نویسنده: وحید قبادیان
ناشر: دفتر پژوهش های فرهنگی
تعداد صفحات: 275
نوبت چاپ: بیست و هفتم
موضوع: فنی مهندسی
قیمت: 16500 تومان

تحریریه معماری آرل

 


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-5431.html