پنج شنبه های سینما و معماری: فرا ماشین (Ex Machina)

نویسنده: مهرداد نجیب زاده
فیلم سینمایی فَرا ماشین (Ex Machina) از شاخص ترین و برترین عناوین سال 2015 به شمار می رود. فیلمی که به گرایشات علمی-تخیلی تا موضوع جلوه های ویژه، طراحی صحنه، ویژگی های روان شناسی و ... پرداخته است.فیلم Ex Machina اولین پروژه کارگردانی الکس گارلند می باشد که به نحو احسن مسئولیت خود را انجام داده است. مهم ترین ویژگی فیلم  Ex Machina به غیر از شخصیت ایوا یا دیگر آبجکت های مصنوعی، طراحی صحنه فیلم است که توسط مارک دیگبی ارائه شده. مکانی که با ویژگی های مینیمال طراحی شده و بیننده را در سادگی و سکوت انزوای خود غرق می کند. در ادامه خلاصه ای از طراحی صحنه فیلم Ex Machina را مشاهده می کنید.

بیوگرافی مارک دیگبی (Mark Digby)

مارک دیگبی طراح صحنه و طراح هنری متولد ایالت متحده است. ابتدا وی رشته کارگردانی را به عنوان حرفه خود پذیرفته. اما پس از ساخت چند فیلم کوتاه و علاقه وی به رشته معماری، فعالیت دیگری در هالیوود برای خود برگزید. از فیلم هایی که وی به طراحی صحنه آن پراخته می توان به فیلم قاضی دِرِد سه بعدی، شتاب و زاغه نشین میلیونر اشاره کرد که در مورد فیلم زاغه نشین میلیونر برنده جایزه بفتا و اسکار شد.

خلاصه ای از داستان فیلم

 
ربات آوا (آليشيا ويکاندر) نام دارد و آخرين نسخه از پيش‌الگوهای هوش مصنوعی ساخته ‌شده توسط يک دانشمند نابغه و منزوی کامپيوتر به نام ناتان بيتمن(اسکارآيزاک) است. بيتمن، مديرعامل بزرگ‌ترين شرکت موتور جستجوگر جهان، بين کارمندانش مسابقه­ای برگزار می­کند.برنده‌ی این مسابقه حق دارد يک هفته را با او در ويلای دورافتاده­اش بگذراند. فرد منتخب خوش‌شانس کالب اسميت(دومنهال گليسون) است، اما او، تا قبل از رسيدن به مقصد، نمی­داند که ناتان برنامه­ای فراتر از گفتگو و مشاهده برای اقامت کالب در ويلايش درنظر گرفته است. او از کالب می­خواهد تا در يک"آزمون تورينگ" شرکت کند. او بايد با آوا تعامل داشته باشد و ببيند که آيا او می­تواند شبيه يک انسان شود ياخير. کالب از ميزان واقعی بودن آوا شگفت‌زده می­شود،آن‌قدر که کم‌کم به اخلاقی بودن تعاملات ناتان با آوا شک می­کند. ظاهراً احساسات کالب نسبت به آوا مطابق با احساسات آوا نسبت به او هستند، اما آيا به ‌راستی آوا عواطف را تجربه می‌کند يا صرفاً ادای این کار را در می ­آورد؟ 

طراحی صحنه

فرا ماشین سوای فیلم هایی که دارای لوکیشن های زیاد هستند، فقط از دو یا سه لوکیشن بهره برده که مهمترین اطفاقات در خانه ناتان بيتمن(اسکارآيزاک) به وقوع می پیوندد. ویلایی مینیمال که از خلوص طراحی و زیبایی های منحصربه فردی بهره برده و مکانی دیدنی و منزوی را به نمایش می گذارد. در ظاهر این مکان هم مانند ویلای های تفریحی مدرن با ساختاری سادگرایانه به نظر می رسد. اما هر چه در بطن فیلم فرو می رویم، مکان هم ماهیت جدیدی از خود به نمایش می گذارد. 

 ناتان بيتمن یک بیلیونر نابغه است که زندگی خود را وقف تکنولوژی و هوش مصنوعی کرده. دیگبی به زیبایی ویژگی های یک مکان راحت و تفریحی را در کنار یک کارخانه کوچک یک نفره و آتلیه طراحی صنعتی ادغام نموده. رنگ هر فضا با توجه به حالت فیلم برداری و سکانس ها بر اساس موضوع طراحی شده است. توجه به جزئیات طراحی هر صحنه و ماهنگی با کارگردان اثر از نکات مثبت و قدرتمند پروژه به شمار می رود. حتی نورپردازی راهروها، نشیمن، پذیرایی، کارگاه و ... بر اساس ویژگی های بصری معمارنه تشکیل شده اند. 
البته کل ساختمان یک هتل کوچک به نام Jensen در کشور نروژ می باشد که توسط گروه معماری  Skodvin Architects طراحی شده است فیلمبرداری شده. دیگبی به خوبی با کلیت فضا ارتباط برقرار کرده و تمام دکوراسیون داخلی و بخشی از فضای بیرون را تغییر داده تا مکان مختص به اقامت دو نفر باشد (البته صرفاً یک نفر، اما در اینجا ما 4 شخصیت فعال داریم که دو نفر آنها ربات هستند). فراماشین فیلمی پر از تعلیق، فضاسازی و زیبایی شناسی بصری است که تماشای آن را به شما پیشنهاد می دهیم. 












تحریریه معماری آرل
منبع:www.filmandfurniture.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-5340.html