نگاهی به مرکز فرهنگی- تجاری wanxiang در چین

گردآورنده: الهه کاشی
مرکز فرهنگی- تجاری Wanxiang که در شهر هانگژو چین طراحی شده است، نمایانگر دروازه بزرگی می باشد که ارتباط معماری مدرن را با شهر تاریخی هانگژو (Hangzhou) به نمایش می گذارد. این مرکز از سه برج تشکیل شده که دو برج با ارتفاع یکسان به هم اتصال دارند و برج سوم که ارتفاع بیشتری دارد، میان دو برج دیگر درنظر گرفته شده است. در واقع نمای خارجی این مرکز به گونه ای است که از فاصله دور، برج بلندتر دقیقا میان دو برج دیگر به چشم می آید. در صورتی که آن برج با کمی فاصله از دیگر برج ها طراحی شده و از لحاظ زاویه بین دو برج متصل شده قرار دارد.
دو برجی که از لحاظ  ارتفاع هم اندازه هستند با استفاده از یک ورقه سفینه شکل مدور به یکدیگر راه پیدا می کنند که این سفینه از طریق پایه های شاخه دار به بدنه اصلی برج ها متصل شده است. سفینه دارای سیستم تولید انرژی های تجدیدپذیر بوده که هم انرژی خورشید و هم انرژی حاصل از وزش بادهای منطقه را جذب می نماید. این امر سبب می شود شرایط آب و هوایی و وزش سهمگین باد در منطقه تحت کنترل قرار گرفته و هیچ خطر جدی این مرکز فرهنگی- تجاری را تهدید نکند. در عین حال بیش از 40 درصد انرژی مصرفی برج ها از طریق این سیستم سفینه شکل تامین می گردد.


 بدنه سه برج مرکز Wanxiang از شیشه های کامپوزیت نشکن با لایه های لوله ای شکل استیل و آلومینیوم پوشیده شده که هم جذابیت خاصی به نما داده و هم مقاومت آن را تا دوبرابر افزایش می دهد. این برج ها به گونه ای در کنار هم چیده شده اند که گویی دور یکدیگر می چرخند و هر یک محافظ دیگری هستند. این حرکت نمادین چرخشی دقیقا با استفاده از شرایط جغرافیایی منطقه و نوع وزش بادهای موسمی در هر فصل ترسیم شده تا بتواند فضای اطراف این مرکز را کنترل کرده و برای بازدیدکنندگان شرایط مساعدی را فراهم آورد. می توان تلفیقی از فرهنگ، هنر، تاریخ را در این مرکز فرهنگی- تجاری مشاهده کرد که با هنر معماری مدرن ارتباط تنگاتنگی برقرار کرده است.

تحریریه معماری آرل
منبع: مجله ساختمان

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-5331.html