معماری رستوران دانشگاهی در سیستان و بلوچستان

مترجم: غزاله عزالدین
این پروژه به منظور رستوران برای فضای دانشگاهی در زاهدان، شهری در جنوب شرقی ایران، پایتخت استان سیستان و بلوچستان ودر منطقه گرم و خشکی از ایران واقع شده است.
مردم با شرایط و اوضاع سختی مانند، فقر، تروریسم، خشونت و تبعیض قومی درگیر هستند و عدم دسترسی به امکانات مناسب آموزشی، به ویژه برای زنان از مشکلات شاخص درمنطقه است.
معماری این ساختمان توسط گروه معماری موج نو و به صورت مجسمه سفیدی شناور بر آب است که برای دانشجویان بومی وغیربومی درساختمانی با مساحت حدود 3000 متر مربع و در سال 2006 آغاز شده است.
این پروژه به الزامات برنامه ریزی فیزیکی و محدودیت های آب و هوایی به خوبی پاسخگو بوده است.
" مجسمه ی شناور بر آب " یک فضای معماری آرمان گراست که در آن در ساعات اوج گرما برای تابستان های بسیار گرم در این منطقه از فضای سبز و استخر آب برای گردش جریان طبیعی هوا استفاده شده است.
آب که نقش اساسی در معماری ایران و برنامه ریزی شهری دارد در این فضا نیز اهمیت ویژه ای برای آب و هوا درکل سال دارد.
فرم ساختمان سبب به وجود آمدن سایه، در امتداد سطوح گشته ودر ترکیب با ستونها هویت فضایی تلفیقی و جالب به فضا بخشیده است. شیشه به افزایش شفافیت، بازتاب نور، سایه و دید به فضای سبز اطراف رستوران کمک کرده است.
انتخاب متریال، وحدت و انسجام در ترکیب کلی معماری در سطوح خارجی و داخلی از ایده های اصلی معمار بوده استفاده از سنگ تراورتن سفید و شیشه به عنوان متریال اصلی نشان از سادگی، خلوص و ثبات این رستوران است.



 

تحریریه معماری آرل
منبع:archilovers

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-5323.html