پنج شنبه های سینما و معماری: بتمن علیه سوپرمن

نویسنده: مهرداد نجیب زاده
فیلم های کمیک استریپ همیشه جایگاه ویژه ای در ذهن سینما دوستان و مخاطبان هنر دارند. در یک دهه گذشته این جایگاه ارتقاء شدید پیدا کرده اند. به طوری که فیلم های کمیک یا به اسطلاح پاپکورنی، سلاطین باکس آفیس یا همان جدول فروش فیلم های بین المللی است. ساخت چنین فیلم هایی بودجه سنگینی را در بر می گیرد که بخش اعظم آن به طراحی صحنه، طراحی دکور و جلوه های بصری مربوط می شود. در این پست ما بخشی از طراحی صحنه فیلم بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت را معرفی کرده که توسط پاتریک تاتوپولوس طراحی شده و نمونه جالب توجهی از کمپانی دی-سی کمیک به شمار می رود.
 

بیوگرافی پاتریک تاتوپولوس (Patrick Tatopoulos)

پارتیک تاتوپولوس طراحی یونانی - فرانسوی است که در ایالت متحده کار می کند. تاتوپولوس متولد و بزرگ شده شهر پاریس می باشد. وی ابتدا کار خود را با طراحی مجله موتورسیکلت آغاز نمود و پس از آن طراحی جلد مجله های کمیک را یونان آغاز نمود. پیش از آمدن به آمریکا، 10 سال در یونان زندگی کرده و پیش از سفر ب ایالات متحده به سه زبان فرانسوی، یونانی و انگلیسی مسلط شده بود. بخش اعظم تحصیلات وی در آکادمی هنر و طراحی نیویورک سپری شده. از اولین پروژه های وی می توان به فیلم زمین سیاه (Pitch Black) اشاره کرد. پس از پروژه های مانند: دنیای زیرزمینی، روز استقلال، دراکولای برام استوکر، دروازه ستارگان، گودزیلا، من افسانه ام، و چندین پروژه بزرگ دیگر نام برد.


خلاصه ای از داستان فیلم

داستان فیلم پس از اتفاقاتی که در فیلم « مرد پولادین » ( سوپرمن ) شاهدش بودیم رخ می دهد. سوپرمن پس از مبارزه اش با زد، به غرور و تکبر زیادی رسیده است و دیگر نشانی از اَبَرقهرمان محبوب مردم ندارد. سوپرمن به نوعی خود را در مقام خدایی می بیند و منش قهرمانانه خویش را فراموش کرده است. در آن سوی داستان ، بروس وین ( بن افلک ) نیز سوپرمن را بخاطر رفتار و کرداری که پیش گرفته سرزنش می کند و این اعتراض را با صدای بلند به او منتقل کرده است. سوپرمن هم که خیلی علاقه ای به شنیدن این اظهار نظرها ندارد، تصمیم می گیرد راهی برای از میان برداشتن بتمن پیدا کند تا با خیال راحت راه خودش را ادامه دهد.در این میان لکس لوثر ( جیسی ایزنبرگ ) نیز سوپرمن را به عنوان تهدیدی برای برنامه هایش می بیند. وی قصد دارد تا کریپتون را احیاء نماید و همچنین با استفاده از DNA زد، یک هیولای مخوف بسازد تا بتواند تمام مشکلات را از سر راه بردارد اما... 
 

طراحی صحنه


طراحی فیلم بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت دارای کیفیت و ویژگی های بصری پرشماری است. پارتیک تاتوپولوس از تمام تجارب پرشمار گذشته خود بهره برده تا پروژه به این بزرگی را به نحو کاملی به اجرا برساند. از نکات جالب کار وی، طرای بتموبیل یا همان ماشین بتمن است که کمی نسبت به ماشین بتمن فیلم های نولان بهبود یافته. اما خورده بزرگس که به این فیلم مهم وارد شده، گرافیک و جلوه هیا ویژه بی نهایت تاریک فیلم است. زک اشنایدر که به خاطر ویژگی های بصری کارش مشهور است، مانند بسیاری از فیلم های سابق خود محیط فیلم را به شدت تاریک و سرد کرده. حتی زمانی که در صحنه روشنی حظور داریم، قالب خاکستری فیلم به شدت فیلم را تحت تأثیر قرار داه است.

 این تأکید اشنایدر بر روی فضای تاریک،ارزش های کار تاتوپولوس را به حداقل رسانده و فرصت نداده که دکور، المان ها و یا الحاقات معماری خود را به نمایش بگذارند. در نقد هفته گذشته در مورد طراحی صحنه فیلم انتقام جویان شاهد بودیم که طراحی و دکوراسیون یک فیلم کمیک یا مصور دارای موقعیت، المان و الحاقات پرشماری است تا بیینده در تمام طول فیلم هیجان زده شود و هر لحظه با دیدن مکان یا موقعیت های جدید به وجد آید.
 اما متاسفانه اقدامات کارگردان در فیلم بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت باعث شده تا بیننده ارتباط کاملی با فضا ها برقرار نکند و حس مکان در فیلم را به طور کامل درک نکند. به علت تاریکی بیش از حد فضای فیلم، اکثر تماشاگران نمی دانند که فیلم در کجا و چه شرایطی را به نمایش می گذارد و نمی توانند با سکانس ها به طور مجزا ارتباط برقرار کنند. نکته مهم این تفاوت این دو فیلم در اینجاست که کارگردان فیلم انتقام جویان اختیار کاملی به جیمز چینلاند داده و گذاشته که از تمام پتانسیل خود استفاده کند. اما دخالت های بی جای زک اشنایدر بر روی گرافیک نهایی باعث شده تا قابلیت های کار تاتوپولوس بی نهایت کاهش یابد.


















تحریریه معماری آرل
منبع: variety.com & www.cosmicbooknews.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-5305.html