طراحی مرکز فرهنگی ژان ماری توسط رنزو پیانو، با الهام از معماری بومی

مترجم: الهه کاشی
پروژه ژان ماری در جزیره Caledonia، در اقیانوس آرام جنوبی، به گونه ای با طبیعت مانوس شده و رنزو پیانو با الهام از کلبه های روستای کاناک، قدردان فرهنگ این روستا بوده است. همچنین این مجموعه به عنوان سنبل استقلال قوم کاناک نیز محسوب می شود. به طورکلی کار با معماری سنتی دشوار تر از کار با معماری تاریخی است و طبیعتا رجوع به سنت بومی پیش نیاز مهمی از این پروژه بوده است. معماری قوم کاناک به کلبه های چوبی- پوشالی منحصر می شود و این خود محدودیتی بزرگ از نظر انتخاب الگوی کاناک بوده است. لذا نتیجه طراحی پیانو،10 سازه سبدی شکل و نامتقارن، در نوار باریکی شد که توسط اقیانوس و درختان متعددی احاطه شد که هر یک دارای ارتفاعی بین 9 تا 24 متر می باشند و از تم خاص و عملکرد متفاوتی برخوردارند.
لازم به ذکر است که این 10 سازه در سه حوزه مختلف تقسیم بندی می شوند؛ که دو حوزه دارای 3 برج و حوزه دیگر از 4 برج تشکیل شده است. سازه برج ها ترکیبی است از عناصر عمودی از جنس چوب درخت صنوبر و بادبندهای خمیده فولادی، این ترکیب خاصیتی ارتجاعی به بنا می دهد که با توجه به اقلیم منطقه و طوفان های شدید از نکات مثبت در طراحی سازه به شمار می آید.


برخی از این سالن ها حاوی استودیو برای فعالیت های سنتی، موسیقی، رقص، نقاشی و مجسمه سازی هستند و برخی دارای فضاهایی چون آمفی تئاتر، بخش اداری، زمینه های تحقیقاتی، اتاق کنفرانس و کتابخانه می باشند. 


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-5302.html