چهارشنبه های معرفی کتاب: مبانی طراحی سازه های فضاکار

تحریریه معماری آرل

سازه ‏های فضاکار از اوایل قرن بیستم، هنگامی که اولین‏ نمونه‏ های این نوع سازه ‏ها در سال ۱۹۰۳ توسط الکساندرگراهام بل ساخته شد، تا کنون به ‏عنوان گروهی از سازه ‏ها که از مزیت سبک و مقاوم بودن و نیز سرعت و سهولت اجرا برخوردارند، همواره با فرم‏ های متنوع در پروژه های بزرگ ساختمانی استفاده شده ‏اند. رفتار سه‏ بعدی این سازه ‏ها، پیش ‏ساخته بودن و امکان تولید انبوه آنها، سبب شده است که به‏ عنوان یکی از موثرترین روش‏ ها برای پوشش سقف‏ های با دهانه‏ زیاد و اجرای پروژه های متعدد مورد توجه معماران و مهندسان قرار گیرند.
پیشرفت‏ های حاصل از مطالعات و طرح‏ های باکمینستر فولر، منگرین هاوسن ،کنراد واچسمان، استفان دوشاتیو، یوشی کاتسو تسوبای، زیگموند استانیسلاو ماکوفسکی، هشیار نوشین، مامورو کاواگوچی، ماتیو لوی، رنه موترو، یانوش رم بلیک و تلاش سازندگانی که با ارائۀ پیشنهاد‏های جدید در مورد طراحی، نحوۀ ساخت اعضا، گره ‏ها و مدول‏ها، امکان اجرای فرم‏ های هندسی متنوع را فراهم ساختند، موجب ابداع سیستم‏ های گوناگون در طراحی و ساخت سازه ‏های فضاکار شد. این پیشرفت‏ ها و دستاوردها، دریچه‏ ای جدید به روی معماران و مهندسان برای طراحی فرم‏ های بدیع و نیز محاسبۀ دقیق این گروه از سازه‏ ها گشود. ضمن آن که اجرای ساختمان‏ هایی با ابعاد گوناگون را با پایدارترین و اقتصادی‏ترین روش ‏ها امکان‏پذیر کرد و سبب توجه روزافزون به این روش‏ها در طرح‏های معماری و پروژه‏ های بزرگ ساختمانی شد.
کتاب حاضر با عنوان «مبانی طراحی سازه‏ های فضاکار» در پاسخ به یکی از ضروری‏ ترین نیازهای جامعۀ معماری و مهندسی کشور، برای آشنایی بیشتر و عمیق ‏تر با مبانی طراحی معماری سازه های فضاکار، هندسه این سازه ها، نحوۀ تحلیل، محاسبه و طراحی و نیز ساخت، نصب و اجرای سازه‏های فضاکار در دانشگاه پارس، تالیف شده است. انتشار این کتاب می‏تواند موجب آشنایی دقیق‏ تر دانشجویان و دانش ‏آموختگان رشته‏ های معماری و مهندسی عمران، با سازه ‏های فضاکار شده و جامعه از مزایای این گروه از سازه‏ ها بیش از پیش بهره ‏مند شود.

سرفصل هایی از کتاب:

فصل اول: معرفی سازه های فضاکار
فصل دوم: فرم های سازه های فضاکار
فصل سوم: اجزای تشکیل دهنده سازه های فضاکار
فصل چهارم: مطالعات موردی
فصل پنجم: بارهای وارد بر سازه های فضاکار

مشخصات کتاب:

تألیف: پروفسور محمود گلابچی؛ استاد دانشگاه تهران
دکتر محمدرضا گلابچی؛ دانش‎آموخته دانشگاه کمبریج
ناشر: انتشارات دانشگاه پارس
تاریخ چاپ: ١٣٩۵
تیراژ: 1000
موضوع: معماری و راه ساختمان
تعداد صفحات: ۵٨٠ صفحه
قیمت: ۴٨٠٠٠ تومان

تحریریه معماری آرل


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-5299.html