معماری شفا بخش ! بیمارستانی با احترام به طبیعت

مترجم:غزاله عزالدین
جمهوری نیجر کشوری محصور در خشکی در غرب آفریقا  است که بیش از 80 درصد از مساحت آن تحت پوشش صحرای آفریقا است.دارای آب و هوای نیمه گرمسیری و بسیار گرم و خشک با درجه حرارت متوسط سالانه  35 درجه سانتی گراد است ودارای بارش سالانه محدود است. نیامی پایتخت نیجر و مرکز سیاست، اقتصاد و فرهنگ است. جمعیت نیامی حدود 1 میلیون و اسلام دین غالب این سرزمین است.
 طراحی این پروژه توسط معماران چینی و دولت متعهد نیجر، در زمینی با مساحت 34000 متر مربع درشمال مرکزشهر نیامی با هدف ساخت یک بیمارستان عمومی در مقیاس بزرگ برای مردم به منظور بهبود و ارتقاء تجهیزات پزشکی محلی صورت گرفته است. 
 
سالن عمومی برای کمک های سرپایی و اورژانس، دارای فضایی گسترده برای مردم است. این سالن با دسترسی آسان،عملکرد مناسب، تهویه خوب و بدون استفاده از سیستم های تهویه مطبوع با صرفه جویی در انرژی به خوبی طراحی شده است.
 
ساختمان به صورت  فضاهای حیاط دار  طراحی شده است، طراحی رمپ های زیاد در کل مجموعه نیازهای دسترسی بیمارستان  را بدون آسانسور و بالابر تامین می کند.
 
ساختمان اصلی پزشکی متشکل از چهار طبقه وشامل تمام تجهیزات مهم پزشکی و اتاق های جراحی است. دیوار خارجی در نما  دارای تک پنجره های کوچک و سایبان های خارجی با مقاومت بالا به منظور کاهش تبادل حرارت هستند.
ایجاد سایه در ساختمان تأثیر قابل توجهی در دمای داخلی دارد. شکاف بین پانل های سایبان و دیوار، سیرکولاسیون هوا در اطراف پنجره ها سبب می شود.
 
اتصال بلوک های مختلف بیمارستان از طریق دالان هایی برقرار شده است و طراحی ساختمان با ایوان باز از دو طرف ورودی سبب تشکیل جریان طبیعی هوا (تهویه طبیعی) در داخل شده است.
برای ارتباط بین معماری ساختمان با محیط زیست واحترام به طبیعت با در نظرگرفتن اقتصاد محلی و تاثیرات اجتماعی سعی در استفاده از روش های محلی ساخت وساز سنتی با مصالح  و با هزینه کم، کیفیت خوب و دوام بالا شده است. در چنین شرایطی، ساختمان نه تنها سازگار به آب وهوای محلی و محیط زیست بوده، بلکه سبب ارتقاء فرهنگ های محلی خواهد شد. 

تحریریه معماری آرل
منبع:archdaily
 

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-5283.html