پنجشنبه های سینما و معماری: مریخی (Martian)

نویسنده: مهرداد نجیب زاده
"مریخی" فیلمی شگفت انگیز و سراسر تحرک است که بیننده را از ابتدا تا انتها به سفری تکرار نشدنی می برد. ریدلی اسکات به همراه تیم بازیگری حرفه ای خود به خوبی فضای کرده زمین و جو مریخ را به کالبد سینما و تماشاگر منتقل می کند. اما نکته حائز اهمیت کار اسکات در اختیار داشتن تیم طراحی صحنه قدرتمند و خلاق است. فیلم دارای صحنه های زیادی از مقر ناسا، اقامتگاه آریس3، فضاپیمای هرمس و چندین لوکیشن دیگر است که به زیبایی هر چه تمام تر به نمایش  درآمده اند. طراحی معماری در کنار طراحی صنعتی فضاهای فیلم از مهم ترین و قوی ترین عناصر فیلم به شمار می روند.
درباره طراح صحنه: آرتور مکس (Arthur max)
آرتور مکس طراح صحنه و دکوراتور آمریکایی متولد 1946 است.وی تا کنون سه بار نامزد جایزه اسکار برای فیلم های گنگستر آمریکایی، گلادیاتور و مریخی بوده که همگی حاصل همکاری با ریدلی اسکات می باشد. علاوه بر نامزدی اسکار، جایزه های مهمی از جشنواره بفتا (British Award)، انجمن ملی جایزه نقد و بررسی، و منتقدان فیلم افتخار دریافت کرده.مکس تحصیلات خود را در دانشگاه طراحی لس آنجلس گزرانده و پس از آن مدرک عالیه سینما و طراحی را از استودیو  طراحی نیویورک اخذ نموده است.
خلاصه ای  از داستان فیلم مریخی
" مریخی " براساس رمانی به همین نام نوشته اندی ویر ساخته شده است که یکی از پرفروش ترین کتاب های منتشر شده در سال 2014 نیز بود. رويدادهای مریخی در آينده نزديکی رخ می دهند، اگرچه هرگز در فيلم تاريخ دقيقی ذکر نمی شود. با شروع فيلم، خدمه شش نفره ماموريت آرس 3 را می بينيم که در سطح مريخ مشغول انجام آزمايشات و جمع آوری نمونه هستند. علاوه بر مارک واتنی فضانورد (با بازی مت ديمون) و کاپيتان ماموريت، مليسا لوييس (جسيکا چستين)، اين افراد عبارتند از خلبان، ريک مارتينز (مايکل پنا)، الکس وگل، شيمی دان (اکسل هنی)، و دو متخصص به نام های بث يوهانسن (کيت مارا) و کريس بک (سباستين استن). نزديک شدن طوفانی بزرگ، طوفانی که می تواند خانه های مصنوعی شکننده را در هم بشکند، لوييس را وادار به صدور دستور تخليه فوری میکند. در تلاش برای رسيدن به سفينه واتنی با يک قطعه نخاله در حال پرواز برخورد می کند و گم می شود و همه فکر می کنند که او مرده است. دوستانش با نااميدی او را ترک می کنند و به زمين بر می گردند. وقتی که ناسا اخبار را دريافت می کند، تدی ساندرز، مدير (جف دانيلز)، و کنترلگر ماموريت مريخ، وينسنت کاپور (چيوتل اجيوفور)، اخبار مرگ واتنی را علنی می کنند.

طراحی صحنه فیلم
آرتور مکس محل مناسب برای فیلم برداری مقر ناسا را در شهر بوداپست پیدا کرد. به دلیل مشکلاتی که در فیلم برداری از مقر ناسا وجود داشت، مرکز پژوهش های فضایی در شهر بوداپست بهترین مکان برای فیلم برداری به شمار می رفت. وی اظهار داشته که بسیاری از ساختمان های مرکز پژوهش های علمی بوداپست از هندسه و حجم های مناسبی برخوردارند. گروه مکس می بایست فضایی پیشرفته و مدرن ازیک دهه آینده را در فضا ایجاد کنند. با وجود اینکه در فیلم به سال خاصی اشاره نشده ، اما می توان فهمید که فیلم مریخی رابطه بسیار زیادی با اولین سفر تیم تحقیقاتی ناسا در سال 2024 دارد.

 در تمام فضاها از نورگیر و پنجره های گسترده استفاده شده تا حداکثر فضاهای مدرن  امروزی به فیلم انتقال یابد. اتاق کنترل، اتاق جلسه و تمام فضاهای مربوط به ساختمان و مقر ناسا در بوداپست فیلم برداری شده است. حتی سکانس های مربوط به کمپانی JPL در یکی دیگر از شهرهای مجارستان فیلم برداری شده است. در نزدیکی این مرکز پژوهش های علمی بوداپست، یک نمایشگاه اکسپو مربوط به دهه 70 میلادی وجود داشته که به اکسپو مجارستان شهرت داشته است. این مکان فضای مناسب را برای طراحی کمپانی JPL به سازندگان داده است. سکانس های مربوط به ساختمان JPL کولاژی از دهه 80 میلادی است که برای مکان JPL در نظر گرفته شده بود. با اینکه الگوها از دهه 80 میلادی برای طراحی این ساختمان گرفته شده، اما حس و حالی مدرن و بروز به فیلم بخشیده است. 

همکاری با ناسا منبعی الهام بخش و بی نظیری از عرصه های تکنولوژی و آینده نگری را در اختیار آرتور مکس قرار داده است. این همکاری منجر به طراحی هر چه بهتر فضاهای معمارانه و فضاپیماهای درون فیلم منجر شده است. اکثر فضای طراحی مریخ نورد و اقامتگاه درون مریخ توسط مشاورهای ناسا صورت گرفته و دکوراسیون داخلی و آبجکت ها توسط مکس در این مکان تعبیه شده است. 

















تحریریه معماری آرل
نویسنده: مهرداد نجیب زاده

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-5086.html