پنج شنبه های سینما و معماری: گتسبی بزرگ (The Great Gatsby)

نویسنده: مهرداد نجیب زاده
فیلم سینمایی گتسبی بزرگ (The Great Gatsby) جزء آثار منحصربه فرد سینمای کلاسیک به شمار می رود که بر اساس رمانی به همین نام توسط فرانسیس اسکات کی فیتزجرالد  نوشته شده است. گتسبی بزرگ به عنوان یکی از بزرگترین رمان های آمریکایی قرن بیستم شناخته می شود و با این وجود خیلی ها هم آن را به عنوان کتابی به یاد دارند که در دبیرستان مجبور به خواندنش بودیم.(البته این موضوع مربوط یه پیش از انقلاب ایران بود). تا کنون چندین اقتباس از داستان فیتزجرالد به رشته تصویر در آمده که جدیدترین آن محصول سال 2013 به کارگردانی باز لورمن (Baz Luhrmann) و بازی لئوناردو دیکاپریو، کری مولیگان و توبی مگوایر بوده است. سبک معماری کلاسیک به همراه رنگ های زنده و پرشور باز لورمن در تصویرنگاری فیلم از به یادماندنی ترین لحظات تاریخ سینما به شمار می رود که اسکار بهترین طراحی صحنه را برای کاترین مارتین، طراح صحنه فیلم به ارمغان آورد.
درباره طراح صحنه
کاترین مارتین 26 ژانویه 1965 در کشور استرالیا متولد شده است. وی طراح صحنه، طراح لباس، طراح دکوراسیون داخلی و تهیه کننده ای حرفه ای است که بیش از 20 سال فعالیت حرفه ای در عرصه هنر را در کارنامه خود دارد. مارتین تا کنون 4 جایزه اسکار، 5 جایزه بفتا و یک جایزه تونی را در کنار بسیاری از جوایز بزرگ طراحی بدست آورده. در سال 2013 به عنوان برترین زن طراح سال در مجله گلامور (Glamour Magazine) به خاطر طراحی صحنه و طراحی لباس فیلم گتسبی بزرگ (The Great Gatsby) انتخاب شد.این دومین همکاری مارتین با باز لورمن بوده است. پیش از فیلم گتسبی بزرگ، این دو نفر سر پروژه مولن روژ هم همکاری داشته اند.
 
خلاصه ای از فیلم
نیک ( توبی مگوایر ) فردی است که برای2 ادامه زندگی و ایجاد موقعیت های جدید شغلی از غرب آمریکا به نیویورک آمده و در مجاورت خانه مرد ثروتمندی به نام جی گتسبی ( لئوناردو دیکاپریو ) اقامت کرده است و در ادامه شاهد اتفاقات عجیبی در خانه همسایه اش می شود. گتسبی، هر شب مهمانی های پر سر و صدا و گرانقیمتی برگزار میکند که مهمانان بسیار زیادی در آن رفت و آمد دارند. نیک که بی میل به ورود به این دنیای پر زرق و برق است، در نهایت خودش را مجاب میکند تا وارد این مهمانی ها شود. نیک پس از مواجه با گستبی، متوجه می شود که وی این جشن های پر هزینه را تنها به دلیل جلب توجه معشوقه اش به نام دیزی باچنان ( کری مولیگان ) ترتیب می دهد تا شاید بتواند به این واسطه ، او را عاشق خودش کند. البته معشوقه جناب گتسبی ، همسرِ دوستِ گتسبی به نام تام باچنان ( جوئل ادگرتون ) می باشد که وی از طبقه ثروتمند آمریکا محسوب می شود.
طراحی صحنه
صحنه ها و لوکشین های فیلم مربوط به معماری نئوکلاسیک دهه 20 و 30 میلادی قرن بیستم می باشد. اکثر لوکیشن ها شامل عمارت های بزرگی است که برگرفته از سبک نئوکلاسیک قرن بیستم می باشد. هنر کاترین مارتین در بازسازی و افزایش کنتراست رنگ هاست. فضای شبه کمیکی که از تمام مکان ها مشاهده می کنیم، تصویری است که لورمن و مارتین از کتاب فیتزجرالد تأثیر پذیرفته. لورمن استاد بازسازی فضای رومانتیک هالیوودی است که قدرت کارگردانی وی در طراحی صحنه ها توسط مارتین، اشکالات ریز و درشت فیلمنامه را پوشانده است. به همین دلیل این فیلم در اکثر فستیوال های سینمایی و جوایز هنری در شاخه طراحی هنر و صحنه موفق بود. پیش از این لورمن و مارتین در فیلم مولن روژ با هم همکاری داشتند که آن پروژه هم جایزه بهترین طراحی صحنه را برای مارتین به ارمغان آورد. علاوه بر طراحی صحنه باید طراحی لباس ها را هم ستود.اگر به سبک معماری کلاسیک و معماری نئوکلاسیک در طراحی داخلی خارجی علاقمند هستید، تماشای این فیلم را از دست ندهید.












تحریریه معماری آرل
منبع: catherinemartin.com & architecturaldigest.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-5055.html