شهر مصدر، اولین شهر پایدار جهان (قسمت دوم)

گردآورنده: پروانه شاه سوار
طرح کلی و کالبد فیزیکی این شهرک شبیه شهرهای سنتی مناطق گرم و مرطوب در سواحل خلیج است و توسط شرکن فاستر و شرکا طراحی شده است. از سال 2008 ساخت فاز اول شهرک مصدر شروع شده و تاکنون بخش هایی از موسسه علوم و فن آوری مصدر تکمیل شده است. طراحی مجموعه ساختمان های این موسسه توسط شرکت فاستر و شرکا و سایر ساختمان های شهرک مصدر توسط دیگر معماران انجام شده است.
این شهرک مجموعه ای با برخورداری از فن آوری های پاک خواهد بود. در این شهرک موسسات و مراکز دانشگاهی، محققان، دانشجویان، بنگاه های مالی و بیش از 1500 شرکت و کمپانی با برخورداری از 100 درصد مالکیت خارجی و معاف از مالیات و بدون پرداخت عوارض گمرکی و به دور از محدودیت در انتقال سرمایه و در حمایت کامل مالی در منطقه به فعالیت خواهند پرداخت.
به جز موسسه علوم و فنون مصدر، دو طرح جالب دیگر در این شهرک به چشم می خورد. میدان اصلی شهرک مصدر که همانند یک آبادی میان کویر به صورت سرسبز و پر سایه توسط شرکت لاوا طراحی شده است. در اطراف این میدان مغازه هایی متعدد جانمایی شده است. بر روی بام تمام ساختمان  ها همانند دیگر قسمت ها ی این شهرک، سلول های خورسیدی برای تامین برق نصب شده است. 



تحریریه معماری آرل
منابع: inhabitat
مجله طراح شماره 9

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-4892.html