چهارشنبه های گالری گردی: معرفی و بررسی برنامه های گالری های تهران

تحریریه معماری آرل
گروه آرل در چهارشنبه های گالری گردی به بررسی و معرفی برخی از نمایشگاه های هنری می پردازد. این هفته قصد داریم شما را با نمایشگاه های گروهی نقاشی و حجم هنرمندان خودآموخته، استهلاک، نمایشگاه گروهی عکس های اینستاگرام و من5/ ذرات بنیادی، آشنا نماییم. در ادامه مطلب با آرل همراه باشید...
1. نمایشگاه گروهی نقاشی و حجم هنرمندان خودآموخته
15 مرداد 1395 لغایت 25 مرداد 1395
17 تا 20
 گالری هنر یک (فرهنگسرای ارسباران)
صد اثر " نقاشی وحجم " از 40 خود آموخته جمعه 15 مرداد ساعت 15 در فرهنگ سرای ارسباران گشایش یافت.
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای ارسباران، این نمایشگاه با  آثاری در ابعاد مختلف با موضوع طبیعت، فرهنگ، آداب و رسوم، طبیعت بی جان، انتزاعی، آناتومی انسان و حیوان و .... تا 25 مرداد ساعت 10 تا 20 برای بازدید عمومی بر پا می باشد .
انجمن هنرمندان خودآموخته ایران به حکم ضرورت درسال 1385 با هدف شناسایی  ومعرفی هنرمندان تجسمی تاسیس و تاکنون 3 جشنواره و 40 نمایشگاه در حوزه جهانی، ملی و محلی با آثاراین خود آموختگان هنر برپاشده است .
هم اکنون انجمن درفراخوانی به گستردگی جهان فارغ از نژاد ، عقیده ، قومیت ، زبان و فرهنگ با هدف اعتلای تعامل با هنرمندان خودآموخته درکشورهای مختلف نیز برنامه هایی را تدارک دیده است.

2. استهلاک

15 مرداد 1395 لغایت 25 مرداد 1395
گالری ارج

استهلاک بیان حقیقتی است ناگزیر و ناگریز از آنچه ما هستیم...
بیان باور و شناختی است که هزاران سال در عمر کمتر از ربع  قرن ما تلو تلو خورده است... 
تصویری از درون تا درون تر بعد از این همه که رفته ایم اکنون رنگ را یافته اییم هنر به یاری آمده تا استهلاک ضجه بزند... 
استهلاک نه چندان زیبا به مثابه گل و بلبل ها و نه  یادگار گورستان ذهن های پیر اما روایتی است از میان آنچه آمده‌ایم و در انتها این حقیقت را بازگو می‌کند که راه نور از میان تلخی‌هاست... 
استهلاک زبان زنی ا‌ست که با نوک انگشتانش سخن می‌گوید پس از سالیانی که قدم زده است میان قدم هایش رنگ ها را یافته و باور دارد تمام پویایی این رنگ‌ها از روایتی از درونش به جوش آمده است و به سپیده های تلخ سکوت چکیده است...
باری ما همواره نیازمند شناخت خود و دنیای خود هستیم لذا او نیز ناگزیرو  ناگریز با رنگ ها اجین شد تا درونیات خود را فرا از واقعیت پیش چشمانمان به تصویر بکشد.

3. نمایشگاه گروهی عکس‌های اینستاگرام (بخش اول)

15 مرداد 1395 لغایت 25 مرداد 1395
16 تا 20
کافه گالری مارکوف

روزی که والتر بنیامین اَصالتِ زیبایی‌شاسانه‌ی اثر هنری را در عصرِ بازتولیدِ مکرّرِ آن مورد تردید قرار می‌داد، نمی‌دانست که عصری هم فرامی‌رسد که تکثّرِ تولیدِ آثاری با عنوانِ هنر در جهانی مجازی و با سرعتی حتی خارج از مخیله‌ی انسانِ قرن بیستمی رخ خواهد داد؛ عصری که یک‌پای هر اتفاقی، از جمله هنر، در جهان مجازی گیر است. 
پروژه‌‌ی direct vision، مواجهه‌ی واقعی با مجاز است؛ و مواجهه‌ای است دشوار. واقعی‌ترین ارتباط با هنرهای اینستاگرامی، با عرضه کردن آن‌ها در شکل نمایشگاهی و در گالری‌های شهری. در این منظر، قضاوتی هم اگر در میان باشد، از همان اصول نقد هنری در فضای واقعی پیروی می‌کند. گو این‌که در این شکل، مخاطب فرصت هم‌زمانْ بیش‌تری برای خود و قابی که مقابلش می‌ایستد قائل خواهد شد و این مکث اگر یک ثمره بیش‌تر براي او نداشته باشد، آن همان دقیق شدن و مقایسه‌ای‌ است که میان خود(وضعیتِ خود) و اثر می‌بیند. این مقایسه، به‌یقین، در برخورد «بیننده/ کاربرِ» فضای اینستاگرام با يك اثر، به این شکل رخ نمی‌دهد. می‌گوییم بیینده/ کاربر، چون هنوز معتقدیم فاصله‌ای هرچند اندک، وجود دارد میان تماشای گذرای یک پستِ اینستاگرامی میان هزاران پستِ قبل و بعدیِ آن و نظاره‌ی یک اثر هنری در یک گالری با شئوني كه كمابيش آموخته‌ی آن شده‌ایم. به دیگر سخن، هدف این پروژه تنها بررسی رویکرد اینستاگرام و مواجهه‌ی آن با واقعیت در حوزه‌ی اجتماعی ایران است؛ نوعی مطالعه‌ی فرهنگی که بایستگی‌ و اهمیتش را از سیلِ فزاینده‌ی کاربرانش در ایران کسب کرده است.  و چه‌بسا که نتایجی که از اجرای این پروژه به‌دست خواهد آمد، توجهِ منتقدینِ این عرصه را به شکلی جدی‌تر از پیش به کارکردهای این قبیل رخدادها جلب کند.
در این پروژه از کیوریت با روشِ آرام استفاده شده است؛ روشب تدریجی و کاملن زمان‌مند. 

بخش‌های این پروژه شاملِ:
عرضه‌ی آثار در قالب نمایشگاه، در شاخه های هنر عکاسی ، نقاشی ، ... و عکس‌نوشته‌ها و نیز در قالب پرفورمنس.  

4. من 5/ ذرات بنیادی

15 مرداد 1395 لغایت 02 شهریور 1395
17 تا 21
نگارخانه لاله

نمایشگاه گروهی عکس، چیدمان، فتو آرت
این نمایشگاه  با عنوان "من 5/ ذرات بنیادی" و به انتخاب جاوید رمضانی گردآوری شده که پنجمین دوره از سلسله نمایشگاه های گروهی با همین عنوان است که در سال های پیش برگزار شد. در این نمایشگاه طی دوره های متفاوت سعی شده تا با انتخاب درونمایه ای مشترک، هنرمندان با استفاده از امکانات بیانی "عکس، چیده مان و فتوآرت" به مفاهیم و مسائلی همچون: خودجویی و خودآگاهی انسان در جهان معاصر بپردازند و هر یک از هنرمندان شرکت کننده با تکیه بر مشاهدات و تجربه جهان زیسته ی خود، آثارشان را شکل داده و ارائه نموده اند.

ذرات بنيادی
اين ذرات از قرن 14 ميلادي مورد نفي قرار گرفتند تا جايي كه به ماهيت آنان شك داشته اند. در سالهاي اخير فيزيك دانان مجدداً ‌به اين ذرات توجه كردند و ساختار جهان كوچك را مورد تأمل قرار دادند. اين ذرات در فرايند بين ماده وانر‍ژي نقش به سزايي را ايفا مي كنند. آنچه انسان از خود بروز مي دهد مانند اعمال ، رفتار،‌اخلاق و اعتقادات همگي تبديل به صورتي مي گردد كه جهان زيسته ي هر فرد را شكل مي دهد.
فهم كاركرد اين ذرات در حوزه معرفت و اخلاق دال بر نفي تزوير و دوگانگي بين صورت و محتواست.
به زبان ساده هرچه بيانديشيم همان خواهيم شد و همان را خواهيم زيست . اين نمايشگاه با عنوان من در طي دوره هاي متفاوت به مظاهر اين مسئله با رويكرد خودجويي و خودآگاهي معطوف مي باشد.


تحریریه معماری آرل
منبع: galleryinfo

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-4873.html