معماری آسمانخراش Zero طرح مسابقه evolo

نویسنده : مسعود فلاح
شما اکنون معمار و طراح هستید یا در آینده خواهید شد، زندگی در منطقه شهری هنگ کنگ بسیار متراکم و محدود است، در توسعه شهری هنگ کنگ از روش های سنتی و ساخت آسمانخراش ها برای جایگزینی آپارتمان و خانه ها استفاده می شود که این موضوع در چنین شرایطی احساس انزوا و خستگی را به شهروندان تحمیل می نماید، شما برای حل این مشکل و زندگی بهتر چه ایده و کانسپتی دارید؟ همراه آرل باشید تا یکی از راه حل های که در مسابقه evolo بیان شده را باهم بررسی کنیم.

کانسپت و ساختار برج Zero

پروژه Zero یکی از اثرهای ارسالی برای مسابقه evolo می باشد و برای رفع احساس خستگی و کاهش استرس در مرکز شهر هنگ کنگ پیشنهاد شده است. مهم ترین و شاید جذاب ترین قسمت پروژه ساختار و فرم پروژه باشد.
zero در ارتفاع و محدوده ی 700*700 متر با فرمی شبیه کره گسترده شده است. با استفاده از تکنولوژی های مدرن ساخت وساز پروژه zero می تواند بدون هیچ ردپا و اثری بر روی زمین به سمت آسمان گسترش یابد. تصور کنید ما می توانیم فضای نه فقط عمودی بلکه بصورت افقی در آسمان داشته باشیم.
به منظور انجام این کار، پروژه zero متشکل از دو اسکلت اصلی می باشد و هر اسکلت برای مقاومت های مختلف در نظر گرفته شده است. اسکلت عمودی برای استحکام بنا و انتقال  نیرو ها به زمین است و اسکلت دوم ثبات افقی و مقاومت در برابر باد و حرکتهای افقی دیگر را فراهم می کند. این دو اسکلت ساختار اصلی و قاب ساختمان را تشکیل می دهند.

ساختار دوم ساختمان، حلقه های از کره که به هم متصل می شوند و از بالا تا به زمین می رسند. این ساختار شامل شش حلقه می باشد که باید با اسکلت اصلی ساختمان هماهنگ باشند. ایده بکار رفته شبیه اعمال نیروی قوس به هنگام انجام یک بستاب است. به این صورت که برآیند نیرو ها و فشارها توسط بستاب های مختلف گرفته می شود و ساختاری هماهنگ و پایدار ایجاد می شد. از این رو می توان یک فضای بسیار بزرگ و کاربردی باز داشت که به راحتی در آن ساخت و ساز انجام شود. وجود اسکلت اصلی و گرانش های تولید شده، ساختار کل مجموعه را محکم و سخت می کند که این موضوع برای پروژه zero کاملا قابل اجرا و عملی است.



برخی از حلقه ها از گلخانه های به صورت معلق طراحی شده اند که مردم میتوانند در آن سفر کنند. این باغ ها در کمان حلقه ها قرار گرفته شده است و ترافیک هر منطقه را پوشش می دهند. برخی از حلقه ها نیز مناطق مسکونی را تشکیل داده اند و هر فرد می تواند فضای زیادی را به خود آسمان اختصاص دهد تا از زندگی در شهر شلوغ و پر رفت و آمد کاملا به دور باشد. 

به نظر من شاید بتوان گفت ایده اصلی طرح، ایجاد فضایی در آسمان شهر است تا حسی مانند زمانی که هنگام سفر به روستایی داریم و از شهر دور میشویم را القا کند. نظر شما در مورد این طرح چیست؟
 

تحریریه معماری آرل
نویسنده : مسعود فلاح
منبع : evolo.us



لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-4869.html