پنجشنبه های سینما و معماری: سرزمین فردا (Tomorowland)



نویسنده: مهرداد نجیب زاده
فیلم سینمایی سرزمین فردا (Tomorowland) به کارگردانی برَد بِرد یکی از نمونه های بی نظیر بصری با ساختاری معمارانه است. این فیلم همانطور که از نامش پیداست به سرزمینی فراتر از زمان حال ما پرداخته و موضوعات جالبی اعم از نجوم، معماری، تکنولوژی و ... را به نمایش گذاشته است. در واقع این فیلم با نگرش بازگشت به گذشته والت دیزنی و به نمایش گذاشتن پارک فن آوری این کمپانی بوده است. طراح صحنه و دکوراتور این فیلم، اسکات چامبلیس (SCOTT CHAMBLISS) فضاهای بی نظیری از نمایشگاه سال 1964، اتاق خصوصی گوستاوو ایفل در برج ایفل مربوط به سال 1889، و همنشینی ایفل، ادیسون و نیکلای تسلا ارائه داده. اما بخش اصلی طراحی صحنه و اتودهای سرزمین فردا با نگرش به معماری فوق مدرن و آینده نگر طراحی شده که در نوع خود منحصربه فرد می باشد. 


 
اسکات چمبلیس اظهار داشته که بیشتر فضاهای موجود در فیلم با تأثیرپذیری مستقیم از کار های  سانتیاگو کالاتراوا، فرانک گری، نورمن  فاستر و زاها حدید طراحی شده است.حتی یکی از ساختمان ها دقیقاً یکی از پروژه های کالاتراواست.در فیلم سرزمین فردا این باور وجود دارد که این سرزمین در بُعد دیگری از زمان ما قرار دارد و ایده توسعه فضای شهری و زندگی با تکنولوژی های روز در پس فضای فعلی ما به صورت مخفی جایگزین شده. به همین دلیل فیلم سرزمین فردا یا همان  تومارولند جزء دیزنی ترین فیلم های کمپانی دیزنی است که با توجه به خود شخص و ذهنیت آقای والت دیزنی و دنیای اطراف ذهنیت او به نمایش درآمده است.

برَد بِرد و دیوید لیندلوف نویسندگان فیلم سرزمین فردا ایده خود را از محتویات یک جعبه مربوط به آرشیو کمپانی دیزنی در سال 1952 پیدا کردند. در داستان اصلی فصل فوق العاده ای از نمایشگاه جهانی 1964 وجود داشته که به زیبایی هر چه تمام تر در فیلم به نمایش درآمده. بعد از نمایشگاه جهانی در سال 2016 کمپانی دیزنی تصمیم گرفته که یک شهر پایدار با نام سرزمین فردا در بوئنای فلوریدا بسازد. چشم انداز دیزنی مدلی واقعی از شهری بوده که مرزهای بین زندگی شخصی و فضای شهری را از بین ببرد و امکانات معماری های تک بی نظیری را در اختیار عموم قرار دهد. این فیلم و طرح های موجود در آن ما را به یاد جنبش های بی نظیر سبک معماری فوتوریسم می اندازد که در اوایل قرن بیستم فرصت قدرت نمایی پیدا نکرد. اما به نظر می رسد که زمان به کار بردن ایده های سبک فوتوزیسم پس از 100 سال فرا رسیده است.






















تحریریه معماری آرل

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-4838.html