چهارشنبه های گالری گردی: معرفی و بررسی برنامه های گالری های تهران

تحریریه معماری آرل
گروه آرل در چهارشنبه های گالری گردی به بررسی و معرفی برخی از نمایشگاه های هنری می پردازد. این هفته قصد داریم شما را با نمایشگاه های آنِ من، سه در سه (4)، بزرگداشت پرویز کلانتری و هرانچه در مقابل من است ، از آن من است، آشنا نماییم. در ادامه با آرل همراه باشید...

1- آنِ من
خواب‌ها از کجا می‌آیند؟
خواب‌ها در کجا ادامه دارند وقتی که بیداریم؟
شاید آن‌چه می‌خواهیم و به دست نمی‌آوریم، در خواب به ما بازمی‌گردد؛ در هیات نمادهایی که نمودی از امیال سرکوب‌شده‌ی ما هستند. نمادهایی مخفی، چونان پیمان‌هایی نانوشته که رازهاشان تنها در خواب گشوده می‌شوند. انگار که ما - هر شب - قراری پنهانی با هیاکلی ناشناخته داریم که در خواب، آشنا می‌نمایند و در بیداری بازشناخته نمی‌شوند.
یا شاید این نمادها، آشنایانِ در روز پنهانی هستند که به هنگام خواب آشکارند. کهن‌الگوهایی هستند که هنگام بیداری، در ناخودآگاه ذهن ما، پنهان و بی‌صدا می‌زیَند اما در خواب افشا می‌شوند. انگار که ما - هر شب - به خواب می‌رویم تا با کودکانی نابالغ دیدار کنیم که از درون ما می‌آیند، رشد نیافته‌اند و خرد مانده‌اند.
این‌جا - در تصاویری که نغمه جهانی به ما نشان می‌دهد - خواب، از قابی به قاب دیگر می‌رود و نمادهایش را از پیِ خود می‌کشاند. ما نیز با خودِ هنرمند - که در خواب‌های خود، جستجوگر تفسیر نمادهای ناشناخته‌ی شخصیت و زیستِ انسانیِ خویش است - با طبیعتِ خواب‌هایش درگیر می‌شویم. این نزاع، لحظه‌ای هست و لحظه‌ای دیگر نیست: ناپایدار، هم‌چون خودِ خواب، همچون تصاویری که هنرمند پیش روی ما گذاشته است.
هر چه هست، ما در برابر این تصاویر، به تماشای لحظه‌ای ایستاده‌ایم که «مثل خواب، می‌پرد و یافت نمی‌شود. و مثل رویای شب، او را خواهند گریزانید. چشمی که او را دیده است دیگر نخواهد دید، و مکانش باز بر او نخواهد نگریست».*
حسين وحدانى
* عهد عتیق، کتاب ایوب

2- بزرگداشت پرویز کلانتری

به نام او که «پرویز» را آفرید
به نام او که هوش در سر «پرویز»، مهر در قلبش و قلم در دست او گذارد.
ما که باور نداریم استاد پرویز کلانتری در میان مان نیست؛ مراسم پاسداشتی را برای او و با حضور او برگزار می کنیم. همانطور که قرار بود او در این مراسم باشد، اکنون نیز هست. پس شما نیز که باور ندارید «پرویز» نیست، با ما هم قدم شوید برای دیدن او و آثارش، گفتن و شنیدن از او و با او. این یک سوگواری نیست، یک دیدار رو در رو از نوع خلاق است، آن گونه که «پرویز» بوده و هست.
میزبان، استاد پرویز کلانتری است. در این مراسم همراه ما باشید.

3- سه در سه (4)

«سه در سه» عنوان پروژه ای از گالری «اُ» است که با هدف معرفی هنرمندان جوان و نوظهور نخستین دوره‌ی خود را تابستان امسال برگزار می‌کند. این برنامه شامل ۵ نمایشگاه و هر نمایشگاه شامل ۳ نمایشگاه انفرادی است که هریک به مدت ۲ هفته ادامه می‌یابد. هریک از هنرمندان انتخاب شده برای این برنامه در یک طبقه از ۳ طبقه‌ی گالری، آثار خود را به نمایش می‌گذارند. اولویت برگزارکنندگان این برنامه در انتخاب هنرمندان، اصالت آثار، استعداد و آتیه‌دار بودن افراد و همچنین توانایی آن‌ها در استفاده‌ی بهینه از فضای کوچک‌تر اختصاص داده شده به آثارشان است.
هنرمندان منتخب دوره‌ی اول در سال ۱۳۹۵، در حوزه‌هایی چون طراحی، نقاشی، چاپ، مجسمه‌سازی و عکاسی فعالیت می‌کنند و به طور کلی این پروژه نگاهی ویژه به نسل جوانی از هنرمندان ایرانی را ارایه می‌دهد که در مراحل اولیه‌ی حرفه‌ی هنری خود هستند. پرداختن و معرفی هنرمندان جوان و نوظهور همواره یکی از اهداف اصلی گالری «اُ» از ابتدا تا به امروز بوده‌است، با این برنامه امید داریم طیف بیشتری از بازدیدکنندگان را مخاطب قرار دهیم و در عین حال از گروه‌های وسیع‌تری از هنرمندان حمایت کنیم.

4- هرانچه در مقابل من است ، از آن من است

هنر آرنولد پُستل در گرفتن ایده از مشاهدات روزمره و ساختن اثری ماندگار از آن ها است. وی خلاقیت هنری خود را چنین تعریف می کند: "هر آنچه در مقابل من است، از آن من است."
آرنـولد پُستـل در طـول ربـع قرن گـذشته توانسته با اورپینتینگ (پوشاندن عکـس با لایه‌ای از نقاشی) به سبکـی خاص در انتـخاب فرم و متریال نقاشی خود دست یابد.
در ابتدا، شروع کـاری کـه با رسم شمایل مذهبی، تصاویر مفهومی و نقاشی آبرنگ بر دیوار داشت، راهنمای مسیر اکتشاف هنری وی شد. در گـام بعد به کـمـک چاپ سیلـک اسکـرین دستی، نسخه چاپی آثار خود را منتشر کرد، آثاری سرشار از رنگ و منحصر به فرد.   

تحریریه معماری آرل
گردآورنده: پروانه شاه سوار
منبع: galleryinfo

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-4832.html