گردآورنده: الهه کاشی
این المان و یادبود توسط امیر شهراد در شهرستان ساری و در سال 2014 طراحی و ساخته شد. به طور کلی، معماری بناهای یادمانی و المانهای شهری، به سبب اهمیت وجه “قرائتپذیری”، از این جنبه که چه اندازه در انتقال مفهوم موفق بودهاند، مورد نقد قرار میگیرد. گاه، تناظر یک به یک بین موضوع ذهنی و کالبد اثر، منجر به فقدان ارزش هنری، به خصوص، از نظر زیباییشناسی میشود و گاه، پیچیدگی اثر، امکان درک را از مخاطب میگیرد. اینجاست که کهنالگوها ـ به سبب پیوند با تجربیات ذهنی و عینی مخاطب ـ میتوانند چهارچوب ذهنی مناسبی برای خلاقیت ایجاد نمایند.
از آنجا که یکی از زمینههای هنری در زمان جنگها، نمادگرایی ملی بوده و در ادبیات باستانی فارسی، “لاله” مظهر شهید است، در دوران جنگ، نگاره لاله بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین، بازطراحیِ این کهننگاره به خالصترین بیان و به گونهای نوآورانه، موضوع طراحی این المان بوده است.
تحریریه معماری آرل
گردآورنده: الهه کاشی
منبع: iranianarchitect
از آنجا که یکی از زمینههای هنری در زمان جنگها، نمادگرایی ملی بوده و در ادبیات باستانی فارسی، “لاله” مظهر شهید است، در دوران جنگ، نگاره لاله بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین، بازطراحیِ این کهننگاره به خالصترین بیان و به گونهای نوآورانه، موضوع طراحی این المان بوده است.
تحریریه معماری آرل
گردآورنده: الهه کاشی
منبع: iranianarchitect