های لاین نیویورک

گردآورنده: پروانه شاه سوار
های لاین پارک معلقی در منهتن نیویورک است که در جای یک خط راه آهن متروکه ساخته شد. طول این پارک بیش از 2 کیلومتر و ارتفاع آن بیش از 9 متر است. راه آهن نیویورک که در بخش غربی ناحیه منهتن ساخته شده است تا سال 1980 فعال بوده، اما پس از آن متروکه شده بود تا اینکه دو طراح خوش ذوق توانستند این مسیر ریلی را به پارک تبدیل کنند و نام آن را پارک دوستان high line بگذارند.
داستان در سال 1847 آغاز شد: شهرداری نیویورک اجازه ساخت ریل راه آهن همجوار خیابان در منطقه وست ساید را صادر کرد. حوادث زیادی بین قطارههای حمل و نقل و ترافیک خیابان اتفاق افتاد چنان که خیابان دهم به خیابان مرگ معروف شد. پس از سال ها بحث درباره ی این خطر، شهر و ایالت نبوبورک به همراه راه آهن مرکزی نیویورک با حذف 108 تقاطع قطار در شهر و افزودن 33 هکتار به پارک ریورساید به توافق رسیدند. در سال 1930 کل پروژه بیش از 150 میلیون دلار خرج برداشت.
از آن زمان تاکنون، های لاین هر دهه تکامل پیدا کرده و به طول آن افزوده شده است. تاکنون قسمت هایی از ریل قطار برداشته شده است و به طراحی محوطه اختصاص داده شده است. سال هاست که هیچ وسیله نقلیه عمومی از های لاین حرکت نمی کند و به عابرین پیاده اختصاص داده شده است.


تحریریه معماری آرل
گردآورنده: پروانه شاه سوار
منبع: archdaily
مجله معمار

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-4720.html