سه شنبه های تئاتر: نمایش روزهاى بى باران، نمایش بیگانه و نمایش سزارین


گردآورنده: پروانه شاه سوار
در این هفته سه شنبه های تئاتر قصد داریم سه نمایش روزهاى بى باران، بیگانه و سزارین را به شما معرفی کنیم. با ما در ادامه همراه باشید...
1- نمایش روزهاى بى باران
محل:  تئاترشهر - سالن سایه
دوره اجرا:  پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵
ساعت:  ۱۹:۰۰
مدت:  ۱ ساعت و ۵ دقیقه
بهای بلیت:  ۲۰,۰۰۰ تومان

نویسنده و کارگردان:  امین بهروزى
بازیگران:  وحید آقاپور، سجاد افشاریان، نازنین احمدى، سوگل خلیق
طراح صحنه: کامیاب امین عشایرى
طراح لباس: شهرزاد مظاهرى
برنامه ریز و دستیار کارگردان: صالح علوى زاده
دستیار دوم کارگردان: یگانه خدیوى
مدیر فرهنگى و مشاور رسانه: مریم نراقى
تبلیغات مجازی: امیر قالیچی
عکاس: گلشن قربانیان
طراح پوستر و بروشور: شهاب اشتری
طراح تیزر: نازنین احمدی
مدیر اجرا: محمد مرادى، لیلا بهروزی
مدیر صحنه: مهدی بهروزی
دستیار طراح صحنه: وهاب یحیى زاده
دستیار طراح لباس: الهه رجبی
مترجمان به زبان انگلیسى: صالح علوى زاده، شهرزاد مظاهرى
نشانی: تقاطع خیابان انقلاب و ولی‌عصر، مجموعه فرهنگی و هنری تئاترشهر
تلفن: ۶۶۴۶۰۵۹۴ - ۶۶۴۶۰۵۹۲


2- نمایش بیگانه
محل:  تئاترشهر - سالن چهارسو
دوره اجرا:  پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - جمعه ۱۸ تير ۱۳۹۵
ساعت:  ۲۱:۰۰
مدت:  ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
بهای بلیت:  ۲۵,۰۰۰ تومان

نویسنده:  آلبر کامو
کارگردان:  مسعود دلخواه
بازیگران:  رحیم نوروزی، حسین سحرخیز، سیاوش چراغی پور، علی زرینی، حمیدرضا هدایتی، ناصر عاشوری، محمد رضا ترابی، هومن رستگار، افسون دلخواه، سارا نجفی، صادق حیدری، محمد مهدی شاهی، آریا توسلی، حمیدرضا نقره دوست، شفق خانی، علی دولت یاری و شیوا بیرانوند
دستیار کارگردان: علی صادقی خواه
طراح صحنه و لباس: فاطمه زعفرانی
طراح گریم: سارا اسکندری
موسیقی: رضا قانعی، مهسا مشعشعی
منشی صحنه: فاطمه علی حسینی
مدیر صحنه: فرشید ترابی
صحنه یاران: علی دولتیاری، ابوالفضل قادری، داریوش بابایی
مدیر روابط عمومی: امیر پارسائیان مهر
مشاور رسانه ای: مینا صفار
تبلیغات مجازی: گروه هنر مدرن
عکاس: مجید نیک نفس
ساخت تیزر: گروه هنری سینه راما(cinerama)
شماره رزرو و هماهنگی: ٠۹۳۸۴۲۵۷۱٠۹
نشانی: تقاطع خیابان انقلاب و ولی‌عصر، مجموعه فرهنگی و هنری تئاترشهر
تلفن: ۶۶۴۶۰۵۹۴ - ۶۶۴۶۰۵۹۲

 یادداشت دکتر افشار: «بیگانه»: یک دکوپاژ سینمایی فراتر از  تئاتر امروز
دکتر حمیدرضا افشار؛ استاد دانشگاه، کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما، رادیو و تلویزیون درمورد نمایش «بیگانه» می‌گوید: «اگر نخواهی هم‌بازی جامعه و دیگران باشی و در این بازی بزرگ شرکت نکنی، باید تنها باشی و باید کفاره این تنهایی را بدهی.» بعد از مدت‌ها و با دیدن نمایش «بیگانه»، تحلیل بسیار درستی از یک رمان که به‌سختی قابل اجرا است و تبدیل کردن آن به نمایشنامه بسیار دشوار است را دیدم. به‌خصوص این اقدام دکتر دلخواه که از تمام ترجمه‌های رمان «بیگانه» آلبر کامو به خوانش جدیدتری دست یافته است، اتفاقی شایان توجه است و به نظر من دکتر دلخواه، روایت و ساختار درستی از قصه دارد. همچنین تحلیل بسیار بسیار منطقی از موضوع رمان در نمایش«بیگانه» وجود دارد. یکی از هوشمندی‌های کارگردانی نمایش «بیگانه»، معاصرسازی و معادل‌سازی نمایش با شرایط اجتماعی حال حاضر است.
همچنین میزانسن درست و یک دکوپاژ سینمایی در این نمایش دیدم که برای من لذت‌بخش بود؛ ضمن این‌که رابطه تئاتر بسیار خوبی در این نمایش دیدم، دکوپاژ بسیار درست سینمایی نیز از این اثر دیدم. با هدایت خوب بازیگران از سوی دکتر دلخواه، بازی‌ها بسیار روان، سلیس، دوست‌داشتنی و باورپذیر بودند. از نظر میزانسن و نقشه کف صحنه، شبکه ارتباطی آدم‌ها با یکدیگر به گونه‌‌ای منتقل می‌شد که مخاطب به‌راحتی در هر لحظه از موقعیت و فضا قرار می‌گرفت. این‌که از دادگاه به آسایشگاه بروم، از آسایشگاه به کنار دریا برسم و در آنجا با معشوقه‌ام باشم؛ بسیار سخت است. این تو در تویی و دکوپاژ صحنه‌ها، فراتر از شرایطی است که امروزه در تئاتر می‌بینیم. این اتفاق از تسلط دکتر دلخواه هم به متن و هم به آشنایی به ادبیات این نمایشنامه و سپس کارگردانی اثر بازمی‌گردد. نور در نمایش «بیگانه» بسیار مهم است. در نمایش «بیگانه» استفاده بسیار درستی از نور شده است؛ با نور، تاریکی شکل می‌گیرد و سپس، تمهید بسیار درست دکتر دلخواه شکل می‌گیرد؛ ما در رابطه میان مرز روشنایی و تاریکی؛ بودن و نبودن مورسو را به لحاظ نورپردازی، صحنه و کارگردانی در دیگری می‌بینیم. از موسیقی نیز استفاده بسیار درستی شده بود و طراحی صحنه فاطمه زعفرانی نیز طراحی بسیار قشنگی بود.
در پایان؛ باید به نکته‌ای اشاره کنم؛ فارغ از تحلیل، میزانسن و بازی بازیگران، باورپذیری نمایش «بیگانه» را بسیار دوست داشتم که این باورپذیری از نگاه درست و منطقی کارگردان به شرایط فعلی ناشی شده است.


3- نمایش سزارین
محل:  خانه هنرمندان - سالن استاد انتظامی
دوره اجرا:  پنجشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۵ - چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵
ساعت:  ۱۹:۳۰
مدت:  ۳۵ دقیقه
بهای بلیت:  ۱۵,۰۰۰ تومان

نویسنده:  آرین لطفعلیان
طراح و کارگردان:  محمد رضا تک زارع
بازیگران:  آرین لطفعلیان
طراح لباس: ندا نوروزی
طراح گریم: حمیدرضا یوسفی
دستیار کارگردان: ندا نوروزی
مدیر تبلیغات: امیر مالکی
تبلیغات مجازی: تماشاچی حرفه ای
ساخت تیزر: کانون تبلیغاتی شبرنگ
طراح نور: مصطفی اسفندیاری
روابط عمومی: امید امیدپور
طراح پوستر: علی برنایی
عکاس: الیشا حسین خانی
اثر برگزیده پنجمین جشنواره مونولوگ دانشگاه هنر
- برنده پنج تندیس کارگردانی، نمایشنامه، بازیگری، طراحی لباس و اثر منتخب از جشنواره مونولوگ
هماهنگی و رزرو : ۰۹۳۷۶۲۷۴۹۳۰

وقتی همه‌چیز «سزارین»ی می‌شود!
کارگردان مونولوگ «سزارین» از اجرای نمایشی حول محور شخصیتی کتک‌خور که به گفته‌ی خودش زندگی‌ای سزارینی دارد، خبر داد.
محمدرضا تک‌زارع در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح این نمایش که اثر برگزیده پنجمین جشنواره مونولوگ دانشگاه هنر است، گفت: این متن در سال 92 برای شرکت در پنجمین جشنواره مونولوگ دانشگاه هنر نوشته شده است که توانست در پنج بخش آن جشنواره نیز موفق به کسب جایزه شود.
او با اشاره به داستان این نمایش خاطرنشان کرد: «سزارین» در مورد مردی است که احساس می‌کند شغل اصلی و رسالتش کتک خوردن است. او این شغل را به سبب احتیاجات مالی انجام نمی‌دهد و به همین جهت افراد عصبی و ناراحت او را استخدام می‌کنند تا او را کتک بزنند.
تک‌زارع در ادامه دلیل انتخاب عنوان سزارین را برای این نمایش پارادوکسیکال بودن تمامی المان‌های آن دانست و گفت: تمامی‌ المان‌های استفاده شده در این نمایش حالتی پارادوکسیکال دارد و از آن‌جا که سزارین به معنای «عمل غیر طبیعی» است، این عنوان را برای نمایش انتخاب کردیم.
این کارگردان افزود: این شخص که مونولوگ حول صحبت‌هایی او می‌گردد، در افکار و رفتار و شغل و هر مسئله‌ی مرتبط با خودش، سزارینی است! این شخصیت همانطور که در دنیای ذهنی خود به سر می‌برد و از آن حرف می‌زند، به نظر می‌آید که در دادگاهی در حال اعتراف است.
او همچنین در توضیح بیشتر نمایشش گفت: این شخصیت همانطور که در نمایشنامه وجود دارد، با کارتون‌های پخش شده در دهه‌ی شصت در حال زندگی است. این کارتون‌ها به سبب اینکه در تمامی جهات کارتون‌هایی ایدئولوژیک به حساب می‌آیند و هنوز دست نخورده‌اند، در نمایشنامه المان‌ها و ارجاعاتی از آن‌ها وجود دارد.


تحریریه معماری آرل
گردآورنده: پروانه شاه سوار
منبع: tiwall

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-4666.html