7 نمونه طرح پیشنهادی موزه هنرهای معاصر "لتونی"

مترجم: الهه کاشی
در شهر ریگا برای طراحی موزه هنر های معاصر لتونی مسابقه ای برگزار شد. هفت شرکت کننده به عنوان فینالیست نهایی برگزیده شدند و در اینجا طرح های پیشنهادی آنها را بررسی خواهیم کرد در ادامه با ما همراه باشید...

هیئت منصفه مسابقه:

- David Bickle
- Uldis Balodis
- Gianni Botsford
- Jānis Dripe
- Reinier de Graaf
- Luke Jerram
- Ieva Valtere
- Elīna Vikmane
- Malcolm Reading
 
1. adjaye associates (UK) + AB3D

فرم طنین انداز این طرح با معماری سنتی ریگا در تعامل است و شامل گروهی از فضاهای انعطاف پذیر است. ساختار سقف آن به معماری متمایز از منطقه اشاره دارد و هر شیب ایجاد شده در سقف با هندسه خاصش به منظور استفاده از نور طبیعی و سازمان دهی فضاهای داخلی آن می باشد.

2. henning larsen architects (denmark) + mark arhitekti

هدف این پیشنهاد به منظور جلب مردم در سراسر جهان و تشویق آنها به بازنگری هنرهای ملی گنجانده شده در مجموعه می باشد. فرم پیچ خورده این طرح برای برقراری ارتباط مستقیم برا شهر و شهروندان آن می باشد. در دو طرف چرخش حجم دو ورودی مجزا طراحی شده که یکی به سمت شهر و دیگری به سمت باغ باز می شود و دو درب به لابی و دهلیز مرکزی متصل می شوند.

3. caruso st john architects (uk) + arhitektu birojs jaunromans un abele


این طراحی به عنوان یک تصویر آرمانی از موزه را به نمایش می گذارد که قصد نفوذ به تاریخ هنر ریگا را داشته است. طراح ساختمان و باغ را به طور چشمگیری باهم ترکیب کرده و بازدیدکنندگان در گالری ها قادرند از فضای باغ نیز لذت ببرند.



4. lahdelma & mahlamaki architects (finland) + made arhitekti


این طرح موزه مدرنی است که دارای شخصیت خاصی می باشد و بسیار انعطاف پذیر طراحی شده تا پاسخگوی نمایشگاه ها و رویداد های مختلفی باشد. در طراحی داخلی آن نیز از مصالح سنتی چون چوب استفاده شده و بین زمان حال و گذشته پیوستگی جذابی ایجاد کرده است.



5. wHY (US) + OUTOFBOX architecture + ALPS


طرح دیگر برگزیده شده جز فینال مسابقه، طراحی با کانسپت مسیر خیابان می باشد که با ایجاد فضای عمومی منحصر به فرد در تمام فصول پذیرای بازدیدکنندگان می باشد.



6. sauerbruch hutton (germany) + arhitekts ingurds lazdins


این طرح برخلاف پیشنهادات دیگر، سعی بر نمادین گرایی در منطقه را نداشته و با ظاهری ساده طراحی شده است. همچنین ساختمان، دارای طیف گسترده ای از فضاهای محصور به عنوان گالری، استودیو و ... می باشد.



7. neutelings riedijk architects (netherlands) + brigita bula arhitekte

در ادامه، نمونه ی دیگر که به عنوان یک فضای عمومی برای رویداد های فرهنگی، تحت پوشش پارک طراحی شده است. به طور کلی، دهلیز مرکزی به گونه ای طراحی شده که با پله و رمپ به تمام بخش های موزه احاطه دارد.

تحریریه معماری آرل
مترجم: الهه کاشی
منبع: designboom

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-4511.html