شنبه های طراحی صنعتی: نوآوری و خلاقیت در گستره طراحی معماری دنیل لیبسکیند

مترجم: فائزه میرزائی
دنیل لیبسکیند (Daniel Libeskind) در سال ۱۹۴۶ در لهستان به دنیا آمد و در ۱۹۶۵ در سن ۱۹ سالگی به تبعیت امریکا درآمد. در کودکی استعداد و نبوغ فراوانی از خود نشان داد. وقتی به سن سیزده سالگی رسید به همراه خانواده اش به نیویورک نقل مکان کرد. مدتی به تحصیل در رشته موسیقی پرداخت اما دیری نپایید که از موسیقی کناره گرفت و رشته معماری را برای ادامه تحصیل برگزید و درمقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شد. پس از تحصیل به عنوان یک آموزگار و نظریه پرداز حرفه ای به فعالیت پرداختلیبسکیند برای اولین بار آتلیه معماری خود را در سال ۱۹۸۹ در شهر برلین آلمان تأسیس نمود و از آن پس به صورت جدی به فعالیت های معماری پرداخت.
مشخصه های بارز طرح های دنیل لیبسکیند:
استفاده از اشکال زاویه دار (زاویه تند) و احجام متقاطع
استفاده مکرر از پنجره های مورب
وجود روابط فلسفی مستحکم
ایجاد طرح های ضد کلاسیک
پیچیدگی فرم ها
در این بخش می خواهیم به معرفی طرح هایی، متفاوت از طرح های معماری و سازه ای دنیل لیبسکیند بپردازیم.

طراحی شطرنج برای بِرند swarovksi
به عنوان اولین نمونه ی همکاری میان یک برند تولید محصولات لوکس و معماری، دنیل لیبسکیند طراحی این شطرنج بی نظیر را بر عهده گرفت. صفحه ی اصلی شطرنج، نقشه ی شهر میلان و نیویورک را به تصویر می کشد، همان دو شهری که لیبسکیند در آن به کار و فعالیت می پردازد. مهره ها از متریال های رایج ساخت و ساز های امروزی یعنی سنگ مرمر و بتن ساخته شده است. تعدادی از مهره ها نیز از کریستال و نقره ی بِرند SWAROVKSI ساخته شده اند.









صندلی راحتی TORQ
ایده طراحی این صندلی از موزه ی  di Arte در میلان گرفته شده و استفاده از احجام ساده و ترکیب پیچیده ی آن ها در کنار یکدیگر، این صندلی راحت را برای استفاده در فضای خانه یا محل کار مناسب کرده است. 









طراحی لوستر یخی
عبور نور از میان این شیشه های با دست دمیده شده که به شکل قطعات یخ هستند، نور را به شکلی کاملا متفاوت و با ظرافت عبور می دهد و فضایی جالب توجه پدید می آورد. 








 
تحریریه معماری آرل
منبع: libeskind.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-4491.html