شاهکار های سازه های شناور!

گردآورنده: الهه کاشی
سازه های شناور بسیار بزرگ برای کاربری های مختلف، از جمله نظامی، تفریحی، مسکونی، تاسیسات بندرگاهی و... استفاده می شوند. افزایش جمعیت، باعث شده تا سازه های شناور بسیار بزرگ مورد توجه مهندسان قرار قرار گیرد. این سازه های باید در ابعاد کوچکتر ساخته و در محل به یکدیگر متصل شوند. سازه های شناور غول پیکر اولین بار در سال 1221 توسط ادوارد آرم استرانگ پیشنهاد شد. به طور کلی ساختار آنها در دو نوع سازه های نیمه شناور و شناور می باشد. سازه های نیمه شناور توسط ستون های لوله ای شکل یا المان های سازه ای متعادل کننده، بالای سطح آب نگه داشته می شود و برای شرایط دریای ناآرام یا امواج بلند استفاده می شود. در مقابل سازه های شناور یا پانتون ها هستند که مانند یک صفحه روی آب باقی می مانند و معمولا برای آب های آرام مانند خلیج ها، برکه ها و خطوط ساحلی مناسب می باشند. در ادامه، مرحله طراحی این سازه ها از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از نکاتی که باید در طراحی پانتون ها مورد توجه قرار بگیرد، مسئله تعادل و پایداری سازه در مراحل حمل به محل نصب و بهره برداری آن می باشد.
 


سازه شناور Windwheel



طرح Windwheel برای شهر ساحلی روتردام طراحی شده است. این سازه شامل دو حلقه عظیم می باشد که حلقه داخلی با ساختار فولادی و شیشه‌ای، متشکل از 72 آپارتمان، 160 اتاق هتل، فروشگاه و یک رستوران بزرگ است، حلقه بیرونی نیز دارای 40 اتاق کوچک جهت مشاهده مناظر شهر است. این سازه در عین حال در نقش یک توربین بادی نیز عمل می‌کند که قادر است بدون ایجاد صدا و هرگونه حرکت، انرژی بادی تولید کند. هم چنین، در این طرح به مدیریت صحیح آب نیز توجه ویژه‌ای شده است، چنان که آب باران توسط سیستم‌های مخصوص جمع‌آوری شده و در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازیافت فاضلاب و تولید بیوگاز از ضایعات، بخش دیگری از ویژگی‌های این ساختمان دوستدار محیط زیست به شمار می رود.




سازه شناور مارپیچ های اقیانوسی



در این پروژه قطر هر کره 500 متر اعلام شده و دارای هتل، نواحی مسکونی و فضاهای تجاری خواهد بود. هر یک از این کره‌ها ضدآب هستند و تمامی سازه‌ها می‌توانند کاملا زیر آب شناور شده و یا این که بخشی از آن‌ها از اقیانوس بیرون بماند. همچنین می تواند در شرایط نامناسب آب و هوایی زیر آب بروند و به مرکز سازه مارپیچی وارد شوند. این سازه مارپیچی، جاده‌ای 15 کیلومتری را به ساختمانی در بستر اقیانوس متصل می‌کند که به عنوان کارخانه توسعه منابع و جمع‌آوری فلزات نایاب به کار می رود.





سازه شناور شهری به شکل سفره ماهی


معمار فرانسوی ژاک روژیر طرحی از یک شهر غول‌پیکر و شناور را ارائه نموده است که الهام گرفته از سفره ماهی است. ابعاد این شهر ۹۱۴ متر در ۴۸۷ متر می باشد و ظرفیت ۷۰۰۰ محقق و دانش پژوه را دارد. همچنین امکاناتی مانند: آزمایشگاه، کلاس درس، مکان زندگی و فضایی برای فعالیت در اوقات استراحت و ورزش را در خود جای می دهد.این یکی از سازه های شناور است که کاملا خودکفا بوده و با استفاده از انرژی دریایی، هیچ‌گونه ضایعاتی تولید نخواهد کرد هیچ تاثیر منفی بر محیط اقیانوس نخواهد گذاشت.

 

Floating Recycling Center

Floating Recycling Center، که در واقع یک سیستم بازیافت کروی شکل می باشد که قادر به جمع آوری و بازیافت زباله های دریایی می باشد.<

زمین گلف، مالدیو


"باشگاه گلف سلطنتی شناور" مالدیو نخستین زمین گلف شناور جهان می باشد که دارای 18 حفره است. علاقمندان می توانند با استفاده از قایق های تندرو به این زمین شناور دسترسی یابند. به طور کلی، تردد میان حفره های این زمین بازی نیز از طریق یک سری کانالهای آبی که در اعماق دریا ساخته می شود، امکان پذیر خواهد بود که برای دسترسی هرچه بهتر به این کانالها، آسانسورهای مخصوصی طراحی شده است.

مزرعه بدون خاک، گرینلند


گروهی از دانشجویان مبتکر در فرانسه این مزرعه عظیم  The Arctic Harvester را طراحی کرده اند که تصمیم بر آن است که این سازه عظیم در حد فصال گرینلند و شمال کانادا به حالت شناور به حرکت درآید. سازه به گونه ای طراحی شده که از نیروی ایجاد شده از جریانات آب ناشی از یخهای در حال ذوب، به حرکت خود ادامه می دهد. همچنین یکی از دیگر برنامه های این پروژه پرورش میوه و سبزیجات بدون نیاز به خاک می باشد، زیرا که کشاورزی مبتنی بر خاک در نقاطی همچون گریلند که همواره یخ زده هستند عملا غیرممکن است.

هتل، نروژ

هتل کریستال نروژ از دیگر سازه ای عظیم شناور است که در سال 2016 فعالیت خود را آغاز می کند. این هتل به شکل دانه برف است و یکی از جذابترین نقاط جهان برای مشاهده "نور شمالگان" یا همان شفق قطبی به شمار می رود. این هتل دارای 86 اتاق لوکس می باشد و سقف تمامی اتاقهای آن از متریال شیشه ساخته شده است که بدین ترتیب اقامت کنندگان در طول 24 ساعت شبانه روز ارتباط بصری کاملی از محیط اطراف خود خواهند داشت. استفاده از فنرهای عظیم و کابل های فولادی در بخش های مختلف این هتل، پایداری آن را در حین وزش توفانهای دریایی در بالاترین سطح ممکن حفظ می کند.

جزیره شناور در کره جنوبی

این جزیره با همکاری "اچ آرکیتکچر" در نیویورک و "هائاهن آرکیتکچر" در سئول ساخته شده است که شامل سه سازه می باشد. به طور کلی، در ساخت این سازه ها از متریالی چون شیشه، فولاد و پشم استفاده شده است. پروژه دارای فضاهایی از جمله، رستوران، بوتیک و دیگر فضاهای مختلف می باشد که در طول سال پذیرای اجرای نمایشگاه ها و جشنواره های مختلف است.

 

ستاره دریایی سبز

Green Sea Star یا ستاره دریایی سبز، در اقیانوس هند و در جزایر مالدیو در حال ساخت می باشد و شامل هتل، مرکز کنفرانس و امکانات دیگر می باشد.

 

زندان، نیویورک

به این زندان غول پیکر شناور "قایق" هم گفته می شود زیرا بهترین توصیف برای چنین سازه ایست. این زندان از سال 1992 فعالیت خود را آغاز کرد و با وزنی درحدود 47 هزار و 326 تن در زمره سنگین وزن ترین سازه های شناور جهان نیز قرار گرفته است. ظرفیت آن 870 زندانی است و در کتاب گینس نیز به عنوان بزرگترین زندان شناور ثبت شده است.

سازه سینما آرچیپلاگو

این سینما نمونه دیگر سازه های شناور است و صخره های شبیه به برج،آب زلال و پوشش گیاهی جزیره کودو تایلند اطرافش را محاصره کرده اند.

سازه شناور آرکتیا هدکوارترز در هلسینکی

این سازه دفتر یک شرکت ماهی گیری فنلاندی است که داری چند کشتی یخ شکن می باشد و در نزدیکی ساحل هلسینکی قرار گرفته است. نمای این سازه از فولاد سیاه می باشد و در طراحی داخلی آن از چوب استفاده شده است که الهام گرفته از سنت های دریایی است.

سازه شناور اکسبری اگ در همپشایر

نمونه ی دیگر اکسبری اگ یا تخم‌مرغ اکسبری است که نور و گرمای آن توسط صفحه‌های خورشیدی تامین می‌شود.


تحریریه معماری آرل
گردآورنده: الهه کاشی

 


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-4462.html