نگاهی به معماری خانه ی 8 معمار مشهور

گردآوردنده: فائزه میرزائی
طراحی خانه ی معماران موضوعی جالب توجه و سوال بر انگیز است، دانستن این مطلب که افراد مطرح در زمینه ی معماری در چه فضایی به پردازش و تولید طرح های بی نظیر خود می پردازند شاید برای بسیاری از افراد جذابیت داشته باشد. در این قسمت قصد داریم به بررسی فضای داخلی خانه ی 8 معمار مطرح دنیا بپردازیم.
زاها حدید




او اولین زنی بود که در سال 2004 جایزه پریتزکر را در زمینه ی معماری از آن خود کرد. همچنین او در سال 2012 جایزه ی درجه 2 را از پادشاه انگلستان دریافت کرد. خانه ی زاها حدید در شهر لندن بوده و آن را شبیه به خانه ی کودکی هایش در بغداد، ساخته بود. وقتی وارد خانه ی زاحا حدید می شوید، با نقاشی های طراحی شده توسط استادش مواجه خواهید شد، همچنین تعدادی از طراحی های اخیر او نیز در فضای داخلی و تزیینات اتاق به کار رفته است. 
شیگروبان




شهرت او بیشتر به دلیل خلاقیت اش در ساخت خانه با استفاده از کاغذ های بازیافتی برای آوارگان حوادث طبیعی است. او خانه اش را سال 2007 در منطقه ی جنگلی هانگی توکیو ساخت. ساخت این خانه بخشی از چالشی با شعار: "در جنگل خانه ای بساز بدون قطع حتی یک درخت" بود. شکل خانه ی شیگروبان عجیب است! بدون زاویه و سردرگم در میان درختان و همین شکل نامتعارفش باعث شده خانه نورگیری مناسبی داشته باشد. داخل خانه ی شیگروبان بسیار ساده است. اتاق کار او شامل چند وسیله محدود اما چشمگیر و منحصر به فرد است، بعضی ها خانه ی او را به اتاق مراقبه یک راهب تشبیه کردند!
ماریو بلینی






ماریو مانند دیگر معماران ایتالیایی در میلان عاشق کتاب است. خانه ی او 9 کتابخانه ی به هم پیوسته دارد، رو به روی کتابخانه ها حصار پله مانند فلزی است که برای دسترسی راحت تر به کتاب ها از آن استفاده می کند. کنار کتابخانه طرح های آبستره رنگی وجود دارد که با ریزه کاری های زیبا روی دیوار ها نقاشی شده و زیبایی خانه را کامل کرده است. 
دیوید چیپرفیلد




چیپرفیلد بعد از اینکه بازسازی و ساخت موزه جدید برلین را قبول کرد به آلمان مهاجرت کرد . هر چند این پروژه  در سال 2008 تمام شد اما دیوید همچنان در آلمان ماند. خانه و استودیوی چیپرفیلد یک ساختمان چند تکه ی بتنی است . داخل خانه هم از دیوار هایی با ظاهر زمخت و دو رنگ تشکیل شده است . اما مبلمان خانه به رنگ سبز مخملی و باعث شده به فضای بتنی و بی رنگ خانه رنگ خوبی بدهد، همچنین برای جدا کردن اتاق نشیمن از آشپزخانه یک کتابخانه سراسری بزرگ ساخته شده است. 
ماریکو کوگان




او در طبقه دوازدهم ساختمانی زندگی می کند که خودش آن را طراحی کرده است، ساختمانی به بلندای آسمان که نمادی از فضای روشن و آزاد زادگاهش برزیل است. وقتی به درون آپارتمان کوگان نگاه می کنیم، حس گریز از مرکز به ما دست می دهد. درست در وسط خانه یک پیانوی رویال حس و حال یک میز را القا می کند . روی دیوار های چوبی خانه هم پر از یادگاری و تزیینات مختلف است. 
ماسیمیلان و دوریانا فوکساز




خانه ی پاریسی این زوج معمار در یکی از مشهور ترین مناطق دنیا یعنی پالاس دو وساژ است. مبلمان اصیل خانه را ژان براو طراحی کرده و فضای مینیمال آنجا را تکمیل کرده است. این خانه گنجینه ای از آثار هنری دنیاست، آثاری که خیلی از مجموعه داران خواهان داشتن آن هستند. 
بیجوی جن




او در 30 کیلومتری بمبئی زندگی میکند . بیجوی جن در این خانه تنها نیست . خانه ی او در واقع کارگاهش با حدود 60 کارگر است. او خانه اش را پناهگاهی در سایه ی درختان توصیف می کند. بیجوی خانه اش را در میان درختان ساخته است. او در اطراف خانه استخر بزرگی ساخته و برای این بنا یک قرائت خانه ی بزرگ هم ایجاد کرده است، بخشی از این قرائت خانه به عنوان کتابخانه استفاده می شودو قسمت دیگرش برای مراقبه های خود اوست. 
دنیل لیبسکیند




او تقریبا به همه ی دنیا سفر کرد و دست آخر نیویورک را برای زندگی انتخاب کرد. خانه ی او هیچ شباهتی به خانه های شلوغ و پر سر و صدای منهتن ندارد. او خانه اش را یک پناهگاه دور از سر و صدا توصیف می کند ، خانه ای نورگیر با وسایلی مختصر و ساده. چند صندلی طراحی لوکوربوزیه ، یک میز پذیرایی ، یک میز کار و تعداد بسیار زیادی کتاب. 
تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-4446.html