مصاحبه با معمار بزرگ سانتیاگو کالاتراوا

مترجم: الهه کاشی
در سال 2012 موسسه Pratt، در سالن موسیقی رادیو سیتی جشن فارغ التحصیلی برگزار کرد که از 1300 فارغ التحصیل مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دعوت به حضور کرده بود. در این رویداد 4 نفر از اشخاص مهم از جمله: Ai Weiwei، Santiago Calatrava، Kathryn Chenaullt و Philippe De Montebello مدرک افتخاری دریافت کردند و از کالاتراوا مصابحه ای به عمل آمد. در ادامه با ما همراه باشید...
کالاتراوا درسال 1951 میلادی در حومه شهر والنسیا، اسپانیا متولد شد و در همان شهر تحصیلات خود را تا مقطع دکتری معماری ادامه داد. به طور کلی می توان سهم کالاتراوا را در صنایع معماری و مهندسی در سراسر جهان مشاهده کرد و به یک حس پویایی از تلفیق هنر و تکنولوژی رسید.
 

معماری چیست؟

معماری برای من یک هنر است، همانطور که نقاشی و مجسمه سازی نیز یک هنر هستند. با این حال معماری یک گام فراتر از نقاشی و مجسمه سازی حرکت می کند زیرا که استفاده از مواد و متریال بیشتری در آن رایج است. به طور کلی معماری پاسخگوی بازده کاربردی و عوامل محیطی است و برای رسیدن به یک هماهنگی و توازن نیاز به فشار هنر بر معماری می باشد.

نقش معماران در جامعه ما چه باید باشد؟
مفهوم معمار از قدیمی ترین حرفه های جهان است و کلمه ی Architection یک کلمه یونانی و ریشه ی قدیمی دارد.میزان دانش یک معمار با کامپیوتر و فن آوری نگهداری و توسعه می یاد. اما زیباترین قسمت این است که معمار نه تنها مدیر بلکه آهنگساز هم می باشد و به عنوان یک آهنگساز حس خلاقیت را در هر ساختمانی به ارمغان می آورد.


اهمیت نوآوری در طراحی شما چیست؟

فن آوری زبان و واژگانی است که شما می توانید توسط آن بسیاری از چیزها را بازگو کنید و همواره در حال تغییر است و شما را به صورت خودکار به زمان حال می کشاند و شما را در مسیری قرار می دهد که ساختمان را برای این زمان و شرایط حال طراحی کنید. می توان گفت که فن آوری یک عنصر مهم در پیشرفت به شمار می رود.

شما چه مدارسی را به دانشجویان آینده معماری توصیه می کنید؟
مدارسی که منحصر به فرد باشند و دانش آموزان را در دو زمینه مهم هدایت کنند، یکی یادگیری قواعد و دستورالعمل ها و دیگری جنبه عمومی آموزش و پرورش می باشد. معماری نیازمند یادگیری از مشاهده ی نمونه های دیگر است و بهتر است یک درسی ارائه شود که صرفا فقط یادگیری معماری از نمونه های موجود در خیابان ها باشد. به طور مثال در خیابان های بزرگ روم و نیویورک.

آیا شما هنوز احساس می کنید که نیازمند یادگیری مستمر هستید؟

بله، البته. در واقع اگر شما به آثار معماران بزرگ زمان ما بنگرید، می پندارید که قطعا زیباترین اثر آنها همیشه آثار بعدی آنها بوده است، به این دلیل که بلوغ در معماری در طول زمان شکل می گیرد و نظم و انضباط در آثار بعدی بیشتر نمایان می شود.

کمی درباره ی دفاتر کاریتان با ما صحبت کنید.
من بیشتر در دفاتر کوچک تمرکز می کنم که بسیار کارآمد باشند.یکی از دفاترم در نیویورک و دیگری در سوئیس می باشد که 80 نفر هستیم. نه تنها فقط معماران بلکه مهندسان نیز در بین ما وجود دارند. کالاتراوا ادامه می دهد، من روند ساخت و ساز را دوست دارم و همیشه برایم آزمایش و انجام کارهای جدید مهم تلقی می شده است. به طور کلی صرفا نباید از تکنیک پروژه های دیگر کپی کنیم بلکه همه چیز باید نوآورانه باشد.









تحریریه معماری آرل
مترجم: الهه کاشی
منبع: archdaily

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-4408.html