طراحی رصدخانه، توسط استودیو کومولوس

مترجم: الهه کاشی
این رصد خانه توسط استودیو کومولوس، در امتداد ساحل شرقی tasmania، ساخته شده است که از اطراف مشرف به باغ انگور و دارای چشم انداز وسیعی به شبه جزیره Freycinet، می باشد. این ساختمان در دسامبر سال 2015 افتتاح شد و تجربه ی جدیدی در حوضه ی گردشگری ایجاد کرده است. به طور کلی ساختار این رصدخانه از جنس فولاد می باشد و برج آن با متریال چوب پوشش داده شده است. در قسمتی از بنا، باکس مایل رو به بالا ساخته شده است که ارتباط بصری فوق العاده ای با آسمان ایجاد کرده است.
در این ساختمان فروشگاه مواد غذایی وجود دارد که دارای سایبان چادری می باشد و پناهگاه خوبی به شمار می رود، تا افراد بتوانند در حین مصرف غذا از محیط اطراف نیز لذت ببرند.

 


طراحی و معماری رصد خانه نیاز مانند مطالعات زیادی  در زمینه محیطی، نجومی و پارامترهای بسیار دیگری است، که پارامترهای مهم در مکان یابی رصد خانه ها عمدتا به سه دسته تقسیم می شوند : 

الف)پارامترهای هواشناسی:
مانند:پوشش ابری،سرعت و جهت باد،تغییرات دما در طول شب،تغییرات فشار،لایه های وارونگی دمایی و تعداد وقوع در ارتفاع این لایه ها،رطوبت و ….

ب)پارامترهای نجومی:
مانند:تعداد شب های مناسب برای طیف سنجی،کیفیت دید محل،چشمک زنی،کدورت،روشنایی آسمان و ….

ج)پارامترهای محلی:
مانند:ژئوفیزیک عمومی ،آلودگی نوری،جنس زمین مورد نظر(پوشش گیاهی و ضریب جذب نور)، دسترسی آب،برق،مخابرات،جاده اصلی و …..
مهمترین پارامتر جهت مکان یابی سایت رصدخانه،پارامتر دید می باشد.دید بر اثر دما،فشار و وزش باد،در جوّ دچار آشفتگی می شود و این آشفتگی موجب تغییر چگالی محلی و در نتیجه ضریب شکست محیط می شود به طوری که بر جبهه موج دریافتی از جرم آسمانی اثر می گذارد،این پدیده را تلاطم جوّ می گویند.

علاوه بر داشتن معماری و چشم انداز زیبای رصد خانه استودیو کومولوس، به طور حتم تمام پارامترهای مکانی و نجومی مورد مطالعه و توجه قرار گرفته است تا بنای زیبا و ماندگار ساخته شود.



















تحریریه معماری آرل
مترجم: الهه کاشی
منبع: designboom

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-4365.html