1- نمایش ناسور
طراح لباس: مژگان عیوضی
طراح نور: رویا مرادی (با سپاس از رضا حیدری)
طراح گریم: ماریا حاجیها
آهنگساز: عنایت الله خادم بشیری
نوازندگان: عباس حیدری، حسین عبدالله زاده، عنایت الله خادم بشیری
دستیار کارگردان: مژده زنگنه
مدیر صحنه: عرفان شافعی
طراح پوستر و بروشور: ابراهیم حسینی
عکس: احسان نقابت
تلفن: ۶۶۷۵۶۰۴۲
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، نمایش «ناسور» به قلم خیرالله تقیانیپور، پیشتر در هفدهمین جشنواره آیینی- سنتی، در تالار حافظ روی صحنه رفته بود. در این نمایش نسیم ادبی، رویا میرعلمی، گیتی قاسمی، الهه شهپرست و علیرضا آرا ایفای نقش میکنند.
افسانه زمانی سال گذشته با نمایش «کابوسهایی در مضرات دخانیات» در اقتباسی از آنتوان چخوف، نخستین نمایش عروسکی یک فصل تئاتری را در خانه هنرمندان اجرا کرد. اکنون این هنرمند نام آشنای تئاتر به سراغ فضایی سنتی - که در بیشتر آثار تقیانیپور با اتکا به دوران قاجار تجربه میشود - رفته است. خیرالله تقیانیپور نویسنده «ناسور» متن را براساس طرحی از افسانه زمانی به نگارش درآورده است. «ناسور» در اجرای خود از شبیهخوانی، نقالی، ترنا بازی و مجالس شادیآور زنانه بهره برده است و نمایش همانند شیوه اجرایی نمایشهای سنتی روی سکو اجرا میشود.
رخدادهای «ناسور» در دو زمان مختلف یعنی مشروطه و اوایل دوران پهلوی رخ میدهد. ملک خاتون که در زمان مشروطه در یک خانه باغ قجری زندگی میکند، مجبور میشود عشق زندگیش را نابود کند. این زخم ناسور مدتها در وجود این زن باقی میماند؛ اما او سالها بعد در اوایل دوران پهلوی زمانی که دیگر پیر شده است با برپایی مجلس زنانه شبیهخوانی یوسف و زلیخا میخواهد زخم وجودیش را بازگو کند.
زمانی در گفتگو با ایسنا درباره نمایش تازهاش گفته است: «ناسور برای من به عنوان کارگردان تجربه به کارگیری شیوه نمایشهای آیینی و سنتی در قالب درام است و این که یک درام را با وجود داشتن قصه و ویژگیهای نمایش کلاسیک، با استفاده از مشخصههای نمایش آیینی و سنتی هم بتوان اجرا کرد.»
2-نمایش استثنا و قاعده
مجری طرح: گروه نمایش هف
مدیر تولید: علیرضا محبت
انتخاب موزیک: سعیدمیرزایی
سرپرست گروه کر و تنظیم آوا و آوازها: نسرین عسگرپور
مشاوره صحنه و آکسسوار: عباس برغشی
طراح گریم: شهاب رضوی
طراح لباس: غزاله ظهوری محبوبه کوشک باغی
گرافیست و طراح پوستر: امین کنعان
عکاسان: محمد خجسته و پرستو مهاجر
ساخت دکور: حسین حیدری
مشاور رسانه اى: عباس گودرزى
روابط عمومی: مریم شریعتى
تبلیغات: گروه هنرى پژواک
ساخت کلیپ و تیزر: استودیو فای
تصویر بردار: حسین حجتی
تلفن هماهنگی: ۰۹۲۰۳۲۵۲۱۳۷
نشانی: حافظ، نوفل لوشاتو، بعد چهارراه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر، کوچه زیبا، پلاک ۱، سالن ارغنون
تلفن: ۶۶۴۸۳۷۴۲
به قلم محمد حسین ناصربخت: یادداشتی برای نمایش استثناوقاعده
درروزگاری که صحنه های تئاتر پایتخت جولانگاه نمایش هایی ازسر بی دردی است ، نمایش هایی که برای پاسخگویی به خواست های سرمایه سالاری ازشکل گرایی افراطی وفارغ ازاندیشه برای خود دکانی ساخته اند، نمایشی را ازبرتولت برشت برصحنه بردن خود شهامتی ویژه می طللبد به ویژه وقتی که ذهنی نوجو با پرهیز از کلیشه ها آن راعملی سازد.
نمایش استثنا وقاعده ی سعید میرزایی وعلی رضامحبت که باهمراهی جوانانی مستعد وحمایت وهنرنمایی استاد دوست داشتنی تئاترجعفر برقی کیوان برصحنه می رودبرای من یادآور روزهای پرشور جوانی ام بود ،وقتی که عشق به تئاتر وعشق به انسان غم نان را ازیادمان برده بود .اما جهان قاعده ها سخت است،سخت وضد انسانی.
3- نمایش بازى یالتا
مدیر رسانه وروابط عمومی: مهرانگیزقهرمانی
طراح صدا، موسیقی و اجرا: مانی منادی زاده
طراح نور: عابس خلقی
طراح گریم: مینا اصلانی
عکس: مهدی آشنا
طرح روی پوستر: آیدین آغداشلو
مدیر رسانه: مهرانگیز قهرمانی
مدیر مجازی: امیرقالیچی
مدیر تولید و روابط بین الملل: آلبرت بیگ جانی
لباس: مقدی شامیریان
نشانی: میدان فلسطین، خیابان طالقانی، بین خیابان سرپرست و فریمان، پلاک ۵۴٢
تلفن: ۶۶۴٠٠۶١٢
به نقل از سایت تیوال و به قلم آرین وزیر دفتری: در شرایطی که بخشی از نمایشهای فضای فعلی تئاتر تلاش میکنند با آشناییزدایی از مفاهیم تئاتر کلاسیک (به معنی عام آن) ساختارهای عجیبوغریبشان را به رُخ بکشند و یا با طرح محتوای خطقرمزی و ممنوعه مورد توجه قرار بگیرند و بخش دیگر مسیر تجاری کردن تئاتر را در سراشیبی تندِ آن طی میکنند، بازیِ یالتا بدون توجه به این فضای حاکم، ساده، شیرین و البته پر از جزئیات است. و جالب اینکه در طراحی ساختار و پیشبرد محتوایش بهتر از بسیاری از آن کارهای غامض عمل میکند، نه این دلیل که فرمِ پیچیده یا ساده بهتر یا بدتر از هم باشند، بلکه هارمونی فرمی اجزای کار با یکدیگر معیار این بهتر بودن است و مسلمن از بخش دیگر هم بهتر است چون در تضاد با آن نمایشها کاری به کار پولسازی از تئاتر ( آن هم به به هر شیوه و قیمتی) ندارد.
طراحی بیادعا و مینیمال فضای نمایش عاملی است برای شگفت زده شدن از ایدههای روایی متن که در بین خیال و واقعیت پرسه میزند. کنتراست این طراحی مینیمال با ایدههای جسورانه سیالیت زمان که ساختار کلی متن را شکل میدهند، باعث جذابیت نمایش تا آخرین صحنه آن است. اینکه نمیدانیم در چند لحظه آتی قرار است متن به کجا و چهقدر جلوتر در زمان پرتابمان کند و این نداستن از برخورد درست کارگردان با متن پدید آمده. در عین حال این بازی میان خیال و واقعیت با اجرای به اندازه واقعگرایانه و درست و بهموقع شوخ و طنازانه و استلیزه بازیگران، نشان از درکی درست از متن دقیق و ظریف برایان فریل دارد. همین است که در پایان حس سرخوشانه چخوف که در اکثر آثار او حاکم است را با خود به بیرون سالن میبریم.
در کنار همه اینها بازی یالتا یک ویژگی نادر و منحصر بهفرد دارد و آن «تعادل» است. ذوقزدگی و افراطیگری بیدلیل و منطق در آن دیده نمیشود و این تعادل عنصری کلیدی است که این روزها نایاب شده و در هر گوشه فضای فرهنگی و هنریمان باید قدرش را بدانیم.
تحریریه معماری آرل
گردآورنده: پروانه شاه سوار
منابع: tasnimnews
tiwall