دوشنبه های آشنایی با معماران ایرانی: هادی میرمیران

نویسنده: پروانه شاه سوار
سید هادی میرمیران در سال 1323 در شهر قزوین متولد شد. وی در سال 1347 از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. در بازه ی زمانی سال های 1343 تا 1357 در دفتر فنی شرکت ملی فولاد ایران به فعالیت پرداخت و بعد از آن به عنوان سرپرست واحد طراحی شركت خانه سازی ایران و سرپرست واحد طراحی اداره كل مسكن و شهرسازی استان اصفهان مشغول به کار شد و در زمینه طراحی شهری فعالیت نمود. میرمیران در سال 1364 به همراه همکاران خود شرکت شخصی خود را تاسیس نمود و فعالیت حرفه ای خود را در معماری ادامه داد. وی از سال 1370 تا 1376 مدرس دانشگاه علم و صنعت و از سال 1374 تا 1382 مدرس دانشگاه های آزاد اسلامی بوده است. از آثار حرفه ای او می توان به طرح موزه ملی آب ایران، طرح ساختمان کتابخانه ملی ایران، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت، طرح احیای منطقه تاریخی-فرهنگی شیراز و طرح بهسازی و نوسازی مجموعه میدان کهنه و مسجد جامع عتیق اصفهان نام برد. او در شهر برلین بعد از ده سال مبارزه با بیماری سرطان در 29 فرودین 1385 درگذشت.



برخی از افتخارات هادی میرمیران:
- دریافت نشان معماری ایران از انجمن مفاخر معماری ایران (1385)
- دریافت نشان درجه یك فرهنگ و هنر از ریاست محترم جمهوری وقت (1383)
- دریافت لقب شهروند افتخاری اصفهان (1383)
- برنده جایزه مهراز (1381)
- لوح تقدیر جامعه مهندسان مشاور ایران، برای شناسایی و معرفی معماری ایران (1380)

برخی از مقالات برتر هادی میرمیران:
- تقسیمات شهری شهرهای ایران (نمونه شهر اصفهان)
- استخوان بندی کالبدی قدیم شهرهای ایران
- فرم در معماری معاصر جهان ( لوکوربوزیه و میس اندرروهه )- فصل نامه معماری و فرهنگ- شماره اول
- سیری از ماده به روح- مجله معماری و شهرسازی- شماره 42 و 43
- جریان تازه در سنت معماری- مجله معماری و شهر سازی- شماره های 31 و 32

برخی از آثارهادی میرمیران:

1- طرح توسعه مجموعه حرم مطهر حضرت معصومه (س)

موقعیت: قم- ایران
مساحت: 19.000 مترمربع






2- مجموعه ورزشی رفسنجان

موقعیت: رفسنجان- ایران
سال ساخت: 1373
بافت به هم پیوسته و کویری رفسنجان عناصری مانند حیاط مرکزی، آب انبار و یخچال را در خود جای می دهد. این عناصر معماری سنتی در طول سالیان بر اثر تکرار و تجربه، به فرم هایی تبدیل شده اند که با تغییری در جزئیات آن، در گوشه و کنار بافت دیده می شوند. دستمایه اصلی طرح مجموعه فرهنگی – ورزشی با الهام از کالبد یکی از بناهای شاخص معماری سنتی منطقه در حومه رفسنجان شکل یافته است. این بنا که یکی از یخچال های قدیمی رفسنجان است با تدابیر معماری که شکل و کارکرد نوینی برای آن ایجاد کرده و به شکل حاضر در آمده است.








3- سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت

موقعیت: فرانکفورت- آلمان
مساحت: 5.400 مترمربع
سال ساخت: 1384-1381
بنای سر کنسولگری از ورای یک دیوار بلند شیشه ای رویت می شود، این نحوه حضور بنا انعکاس روح فرهنگ و معماری خیال انگیز ایران است.
موقعیت زمین ، خیابان و پارک این فکر را پیش آوردکه فضای خیابان شمالی و پارک جنوبی را به عنوان دو فضای عمومی شهری به یکدیگر متصل سازدو از درون بنای سرکنسولگری عبور نماید این فضا را گالری ایران نامیدیم، که در آن رفت و آمد افراد زیاد است. این فضا بتای سر کنسولگری را به دو بخش اصلی : یکی برای فعالیتهای ساده روزمره و دیگری برای فعالیتهای رسمی و دیپلماتیک سر کنسولگری تقسیم می کند.







تحریریه معماری آرل
نویسنده: پروانه شاه سوار
منابع: mirmiran-arch
caoi
ammi

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-4259.html