آشنایی با معماران فرانسوی: هکتور گیمارد

مترجم: فائزه میرزائی
hector guimard معمار و طراح فرانسوی 1867-1942 در سال 1885 به مدرسه ملی پاریس رفت و وارد مدرسه هنرهای زیبا شد و 4 سال بعد بدون دریافت دیپلم خود مدرسه را ترک کرد تا به عنوان معمار فعالیت خود را ادامه دهد، او بهترین نماینده ی سبک هنر نوین (آرت نووا) می باشد و همگام با ویکتور هورتا در بلژیک و گائودی در اسپانیا بوده است. هکتور گیمارد از پیشگامان طراحی مدرن می باشد که از اندیشه ها و نظریه های نوآورانه ی افرادی چون ویولت لدیوس، جان راسکلین، ویلیام مورین تاثیر پذیرفته است. از ویژگی های آثار او می توان به کاربری های مدرن ساختمانی، استفاده از متریال های نو آورانه مثل آهن، چدن، سنگ، شیشه و استیل اشاره کرد.

طراحی ورودی ایستگاه های مترو پاریس
مسابقه ای برای طراحی سردر مترو پاریس برگزار شد، گیمارد پس از شرکت در مسابقه توانست مقام اول را کسب کند و طراحی تمام ایستگاه های مترو پاریس را به گیمارد سپرده شد، او سردرها را با فلز به روش خطوط جریان دار و دارای اشکال بدیع و متفاوت طراحی کرد که بهت و حیرت مردم شهر را به همراه داشت. طراحی های بی نظیر و متفاوت او همانگ با شرایط و ویژگی های هر ایستگاه بود و ویژگی های خاص خود را داشت. طراحی های او دارای سقف های شیشه ای و سیستم زه کشی بود او تا سال 1913 تمام ورودی ایستگاه های مترو پاریس را طراحی کرد.











castel beranger 1897-1898
پارتمانی در پاریس که شاخصه اصلی آن طراحی داخلی و دکوراسیون آن می باشد در آن از روش و اندیشه ویکتور هورتا استفاده کرده با این تفاوت که دارای تزیینات پربارتر می باشد. این بنا بر طبق برداشت گیمارد از tassel hotelساخته ویکتور هورتا ساخته شده است، گیمارد با ساخت این آپارتمان تغییرات اصلاحی در سبک معماری گوتیک ایجاد کرد، این بنا یک مجموعه اقامتی است که دارای 36 واحد لوکس می باشد که به وسیله برجستگی ها و حالت دندانه دار نمای آن پویاتر شده. نمای آن دارای ساختاری پیچ و تاب خورده می باشد. همچنین هماهنگی و همگون سازی مصالحی مثل آهن آجر سنگ سرامیک باهم و استفاده از آنها به همراه به کارگیری پیش زمینه ای از طبیعت و حالت خمیدگی شاخ و برگ درختان. این بنا یکی از اولین ساختارهای هنر نو در خارج از بلژیک است که بسیار مورد توجه گیمارد بوده. درب ورودی آن دارای دو ستون طراحی شده می باشد و در طراحی آن از پیچ و تاب آهن و شکل شلاق مانند استفاده شده است.









1893 Villa jassede
در ساخت این بنا از اشکال مستطیل و نیم دایره استفاده شده است. در نمای آن آجر قرمز رنگ و ترکیب آن با اشکال نیم دایره ای شکل با آجرهای طوسی رنگ وجود دارد. ایجاد مرز در اطراف پنجره ها به وسیله آجرهایی با رنگی متفاوت از رنگ آجرهای نما صورت گرفته است. در نمای اصلی ساختمان از سرامیک های منقش استفاده شده که این سرامیک ها در اطراف پنجره ها و قسمت بالایی درب ها نیز استفاده شده اند.



Maisou coilliot

شروع ساخت این بنا از جایی شروع شد که فردی در زمینه سرامیک فرانسه به تکنیک گدازه لعابی دست یافته بود و قصد داشت این تکنیک را عمومیت دهد. او از سال 1896 گیمارد را می شناخت پس به او پیشنهاد کرد تا در سازه هایش از سیستم کار هنری و خلاقانه با سرامیک و شیشه استفاده کند پس سفارش ساخت خانه ای را داد که در آن از تکنیک گدازه لعانی استفاده شود. کارخانه و انبار کولیوت در پشت خانه واقع شده بود پس نمای آن با دو هدف .اجرا شد یکی با هدف دکوراتیو کردن نمای روبه رویی ساختمان و هدف دیگر تبلیغ شغل کولیوت



La bluette
.این ویلا در سال 1899 برای یک وکیل پاریسی ساخته شده است در ساخت آن از موادی مثل سنگریزه و چوب خمیده استفاده شده که ویژگی ساحل دریا را داشته باشد





در ادامه تعدادی از اشیا و مبلمان طراحی شده توسط هکتور گیمارد را مشاهده می کنید.















تحریریه معماری آرل

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-4182.html