دومین همایش ملی شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان در کشور

تحریریه معماری آرل
هیأت رئیسه‌ی گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران مفتخر است با استعانت از خداوند متعال و تلاش همه‌ی صاحب نظران، پژوهشگران و سازمان‌های اجرایی امور شهری و نظام مهندسی سراسر کشور، در تاریخ 24 و 25 فروردین ماه 1395 در محل سالن همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک از ساعت 8 الی 13 دومین همایش ملی «شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان در کشور» را برگزار نماید.


مکان: سالن همایش های بین المللی هتل المپیک
زمان: ساعت 8 الی 13

دومین همایش ملی «شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان در کشور» با سخنرانی مقامات عالی‌رتبه وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری‌های کشور طی روزهای 24 و 25 فروردین ماه در محل سالن همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.
مهندس جابر نصیری، دبیر هیات رئیسه گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در خصوص محورهای برگزاری این همایش بیان داشت: چالش‌های فراروی نظام شهرسازی کشور، مدیریت شهری و تعامل آن با نظام مهندسی ساختمان کشور، نقش کلیدی دانش شهرسازی در نظام ملی ساخت و ساز کشور، دانش شهرسازی و لزوم توجه ارکان نظام ملی ساخت و ساز به آن، دانش شهرسازی و جایگاه آن در بلندمرتبه‌سازی کشور، دانش شهرسازی و آلودگی کلان‌شهر تهران، دانش شهرسازی و جایگاه آن در مبحث 21 مقررات ملی ساختمان، دانش شهرسازی و ارتباط آن با مقررات ملی ساختمان، نظام آموزش شهرسازی و چالش‌های آتی، بررسی وضع شهرسازی در نظام آموزش عالی کشور و دوره‌های آموزشی اختیاری مهندسان شهرساز عضو نظام مهندسی و شهرسازي و اخلاق حرفه‌اي از اهم محورای مورد بحث و بررسی در این همایش خواهد بود.
وی هدف از برگزاری این همایش ملی را اعتلا و ارتقای دانش شهرسازی در سطح کشور و بهره‌گیری هر چه بهتر و بیشتر از تجارب اساتید، فعالان و حرفه‌مندان رشته شهرسازی بیان کرد.
نصیری همچنین از کلیه فرهیختگان، پژوهشگران و صاحب‌نظران و دانشجویان شهرسازی در سراسر کشور دعوت کرد تا با ارائه تجربیات خود حول محورهای مذکور، در مسیر تعالی جایگاه شهرسازی در صنعت ساخت و ساز کشور قدم بردارند.
جابر نصیری عنوان کرد: موضوع شرح خدمات و حدود صلاحيت مهندسان شهرساز و بحث نظارت مهندسان شهرساز بر ساخت و سازها به يكي إز مباحث روز حوزه شهرسازي در نظامات مهندسي ساختمان سراسر كشور بدل شده است. اعضا جامعه مهندسي شهرسازي كشور، همگي دغدغه اين دارند كه به نحوي به اين حركت بزرگ ياري رسانده و استفاده از خدمات مهندسان شهرساز به نحو احسن اجرائي شود.
دکتر الهام امینی دبیر علمي همایش نیز در این خصوص گفت: نبود نظارت مهندسان شهرساز بر ساخت و سازهاي شهري، دليل اصلي انحراف شهري از ضوابط بالادست شهرسازي و در نتيجه انحراف ساخت و سازها از مسير تحقق اهداف و اعمال سليقه مديران شهري است.
وی ادامه داد: پيامدهاي ناصواب اين امر، امروز در كلان شهرها بالاخص تهران به شكل تغيير در تراكم ساختماني شهر، سرانه فضای سبز و باز، تغيير در شكل و مساحت شهر و پهنه‌هاي حريم و غیره ديده مي شود.
امینی افزود: دربخش شهرسازي در كشور وحدت رويه وجود ندارد و جاي خالي حضور متخصصان شهرساز در مقوله‌هاي شهري كه بايد بر آن‌ها نظارت داشته باشند و يا از تخصصشان استفاده شود كاملا محسوس است.
تبعات بي توجهي به تخصص شهرسازي و جايگاه فراموش شده مهندسان شهرساز در پست‌هاي اجرائي توسط مسئولان ذي‌ربط، شهرهايي است كه با فروش تراكم اداره مي‌شوند و عارضه‌هاي بسياري با خود به دنبال دارند؛ اتلاف منابع و سرمايه‌هاي ملي، عدم رقابت‌پذيري شهرها و زمينه سازي براي تحميل هزينه‌ها در ميان مدت و آشفتگي و سيماي شهري و نهايتا سلب اسايش شهروندان است.
اين در حالي است كه روح و جان پروژه‌هاي ساخت و سازهاي شهري در قالب شهرسازي است و إيجاد رابطه منطقي ميان انسان و محيط زيست هنر شهرسازان است. إز همين رو مي‌بايست نقش مهندسان شهرساز در شهرها پر رنگ ‌َر شده و به ضرورت نظارت شهرسازي بر ساخت و سازهاي شهري و شركت فعال نمايندگان شهرساز در كميسيون ها و كارگروه های حوزه هاي شهرسازي در دستگاه‌هاي دولتي مرتبط در طرح‌هاي جامع و تفصيلي توجه أساسي شود.
الهام اميني در پایان عنوان داشت: مشارکت گسترده صاحب نظران، فعالان صنف و حرفه شهرسازی، اساتید، پژوهشگران و دانشجویان از اقصی نقاط کشور می‌تواند بر اهمیت موضوع جایگاه شهرسازی و نقش کلیدی آن در نظام ساخت و ساز کشور افزوده و فرصتی برای بیان طیف وسیع و متنوع دیدگاه‌ها در حوزه‌ شهرسازی را فراهم آورد.
شایان ذکر است عباس آخوندی، حامد مظاهریان، پیروز حناچی، اکبر ترکان، حبیب الله بیطرف، جابر نصیری و مصطفی کواکبیان سخنرانان دومین همایش ملی شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان در کشور خواهند بود.


تحریریه معماری آرل
منبع: دبیرخانه همایش

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-4163.html