لکسوس LC 500h، کوپه‌ی هیبریدی فوق‌العاده

نویسنده: محمد حسین جعفری (تحریریه زومیت)
لکسوس به دنبال معرفی کوپه‌ی فوق‌العاده‌ زیبای LC 500 در نمایشگاه خودرو‌ی دیترویت 2016، در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۶ نیز نسخه‌ی هیبریدی این محصول را به همراه جعبه دنده‌ی فوق‌العاده پیشرفته رونمایی کرد. با آرل همراه باشید.
بزرگ‌ترین نو‌آوری کوپه‌ی هیبریدی جدید لکسوس، در قوای حرکتی و سیستم انتقال قدرت آن است. LC 500h‌ از پیشرانه‌ی بنزینی ۶ سیلندر به حجم ۳.۵ لیتر، در کنار دو موتور الکتریکی و بسته‌ی باتری حجیمی بهره می‌برد. پیشرانه‌ی بنزینی در این خودرو وظیفه‌ی شارژ کردن باتری‌ها را بر عهده دارد در حالی که موتور‌های الکتریکی وظیفه‌ی حرکت خودرو و بازیافت انرژی را به دوش می‌کشند. طبق ادعای لکسوس ترکیب مذکور توانایی تولید ۳۵۴ اسب بخار را دارند.
اما نقطه‌ی قوت LC 500h‌ سیستم انتقال قدرت بسیار پیشرفته و نوین آن است. لکسوس در کوپه‌ی هیبریدی جدید خود از ترکیب دو جعبه‌دنده‌ی ضریب متغیر الکترونیکی و ۴ دنده‌ی سنتی بهره برده است و عملکرد بسیار پیچیده‌ای دارند. جعبه دنده‌های مذکور به همکاری با یکدیگر می‌پردازند؛ وظیفه‌ی جعبه‌دنده‌ی ضریب متغیر و ۴ سرعته‌ی خودکار به ترتیب، بهینه‌سازی و گسترش قابلیت‌های خودرو در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب LC 500h قادر است در حالی که با دور موتور اندک مشغول به فعالیت است، گشتاور بالایی تولید کند.

جعبه‌دنده‌ی ضریب متغیر الکترونیکی (e-CVT) لکسوس LC 500h دارای ۶ نسبت دنده‌ی مجازی است که متناسب با شرایط مختلف اقدام به تنظیم هر یک می‌کند. شافت خروجی از این جعبه دنده در مرحله‌ی بعدی وارد جعبه دنده‌ی خودکار ۴ سرعته می‌شود. هنگامی که خودرو در حال حرکت است، همواره یک دنده از جعبه دنده‌ی e-CVT و یک دنده از جعبه دنده‌ی ۴ سرعته‌ی خودکار درگیر هستند. بدین ترتیب می‌توان LC 500h را دارای جعبه‌دنده‌ی ۱۰ سرعته دانست با این تفاوت که با وجود امکان ترکیب دنده‌های دو جعبه دنده با یکدیگر، تعداد حالات بسیار بیشتری برای انتقال قدرت ایجاد خواهد شد (همانند دنده‌های دوچرخه‌ها).

ترکیب جدید لکسوس در بخش انتقال قدرت باعث شده است تا LC 500h‌ علاوه بر کاهش چشمگیر مصرف سوخت، از توان حرکتی بالایی نیز برخوردار باشد. طبق ادعای لکسوس، کوپه‌ی هیبریدی این شرکت برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به کمتر از ۵ ثانیه زمان احتیاج خواهد داشت در حالی که نمونه‌ی معمولی LC500 با پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۵ لیتری خود در قادر است در مدت زمان ۴.۵ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.












تحریریه معماری آرل
نویسنده: محمد حسین جعفری (تحریریه زومیت)
منبع: زومیت، autoblog

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-4045.html