معماری زمینه گرا: طراحی کتابخانه ی کودکان با همکاری خود مردم منطقه ی تانزانیا

مترجم: ثنا حسینیان
طراحی و معماری کتابخانه ی کودکان نجورو، در منطقه ی mailisita، در دامنه های پایین تر کوه کلیمانجارو انجام شده است. محدوده سایت در گوشه از این ناحیه به صورت ایزوله قرار گرفته و کتابخانه و قسمت کلاس های آموزشی دبستان، باید طوری در سایت پخش می شدند تا احتیاجی به تاسیسات انرژی شبکه ای و متصل به هم، نداشته باشند. patricia erimescu، روند معماری زمینه گرا را برای این پروژه انتخاب کرد و با همکاری آموزش و پرورش NGO و توسط مردم محلی و داوطلبانی بومی طراحی کتابخانه و مدرسه، به اجرا رسید. در ادامه با آرل همراه باشید.



با توجه به این که منطقه ی نجورو 408 دانش آموز دبستانی دارد و هم چنین 3 دبستان دیگر در اطراف آن هستند، کتابخانه ی طراحی شده باید پاسخگوی نیاز این کودکانی باشد که در خانه هایشان هیچ کتاب و امکانات آموزشی ندارند. در معماری زمینه گرای این پروژه، از فرهنگ بومی تانزانیا استفاده کردند و خود کاربران را در مراحل ساخت شرکت دادند تا معماران از نزدیک با نیاز های آن ها آشنا شوند و مطمئن باشند که پروژه پاسخگوی نیاز این کودکان خواهد بود. متریال و سازه ی کتابخانه مطابق با ساختمان های بومی منطقه انتخاب شدند چرا که این مصالح می توانند در برابر اقلیم غالب، مقاوم باشند.



طراحی و معماری کتابخانه با استفاده از روش ماسایی، یعنی حضور جمعی و گروهی در فضاها، انجام شد. ورودی اصلی به سمت زمین بازی و راه اصلی سایت قرار گرفته تا بدین وسیله امکان ایجاد رمپ، وجود داشته باشد. بلوک های بتنی بازیافتی و آجرهای سوخته توسط داوطلبان بومی ساخته شده اند، این بلوک های قهوه ای رنگ و به صطلاح بلوک های زمینی، در همان محل ساخته شدند و مقدار 5 تا 7 درصد به آن ها سیمان ضدآب اضافه شد. پی بنا از سنگ و بتن مگر می باشد و برای اجرای دیوار های زمینی، از گچ استفاده کردند و سپس روی آن ها را با عایق کاری مقاوم ساختند. بدین ترتیب استفاده از مصالح زمینی کمک کرد تا بنا با منطقه ی خود پیوند بخورد و یکپارچه با آن دیده شود.



















تحریریه معماری آرل
مترجم: ثنا حسینیان
منبع: designboom

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-3987.html